Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spm.: Udbetaling af kilometergodtgørelse til ejer i enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Nov 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino’er

Jeg er nystartet som selvstændig konsulent og har derfor oprettet en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg anvender Dinero Pro til bogføring.

I forbindelse med mit rådgivningsarbejde kører jeg i egen hvidplade bil i to forskellige regi.

1. Jeg kører ud til klienten hvor jeg varetager mit arbejde. Denne type kilometer viderefakturerer jeg til klienten jf. statens takster.

2. Jeg kører til salgsmøder.

Som tidligere lønansat i et konsulentfirma var jeg vant til at få udbetalt skattefri kilometergodtgørelse.

Dvs. jeg umiddelbart tænkte at det samme kunne jeg gøre her.

E.g. jeg kører 100 km til klienten og bogfører dette via Dineros skabelon (“Kørsel. Til dig som ejer. Bogfør kilometergodtgørelse for firmakørsel i privat bil”) på mellemregning.

Senere fakturerer jeg klienten det som en almindelig produktlinje i Dinero “salg” i tilfælde af ad 1).

Derpå ville jeg så afregne mellemregning - dvs overføre de 352 kr (100x3,52) til min privat konto.

Er jeg så i mål? Og vil det ende på den private bundlinje som hvis jeg havde fået udbetalt dem skattefrit?

Når jeg læser Dineros guide dinero.dk/support/kilometergodtgoerelse/) så bliver jeg i tvivl.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke dineros metoder men

Det du fakturerer kunden, er jo bare en faktura og har intet med kørefradraget at gøre

Det får du ved at føre meget nøje kørebog, da du selv kontrollerer, er skat skarpe - og du nedsætter så dit resultat til skat med værdien - ud fra regnskabets resultat - kørebog

Mellemregning kan du altid udbetale noget til dig selv via - men det kan være mere eller mindre - da det jo ikke må ske som udgift i regnskabet med direkte hævning

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Nov 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John



Tror jeg forstår noget af det du skriver.
Jeg ser bort fra viderefaktureringen.

Jeg fører kørebog efter triptæller registrering, så alt ok der også.



Men jeg ser der er en forskel mellem at få udbetalt (trække) en skattefri kørselsgodtgørelse ud, og så føre kørte kilometer på min private udvidede årsopgørelse (og få kørselsfradrag).

Jeg er her i tvivl om, om jeg ved anvendelse af min private bil til brug for erhvervskørsel må lave en udbetaling af kørselsgodtgørelse.


Dinero skriver:
"Som ejer af en personligt ejet virksomhed udbetaler du ikke kilometergodtgørelse direkte til dig selv. Du bogfører din kørsel udelukkende som et skattefradrag."

Men vil det så ikke ende med at jeg kun får satsen for kørselsfradrag skattefrit ud og ikke satsen for kørselsgodtgørelse. Ergo er jeg dårligere stillet end hvis jeg brugte bilen som lønansat konsulent?


Og at jeg så dermed får fradraget for kørslen som jeg ellers skulle betale skat af, når jeg trækker udbytte ud.

Men hvis det er satsen for kørselsFRADRAG der anvendes, så er jeg vel dårligere stillet end som lønansat der bruger min bil - hvor jeg ville have fået satsen for kørselsGODTGØRELSE udbetalt skattefrit?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle får det jo kun skatteværdien reelt - er du ansat - har du f.eks et ApS - så betaler du godt nok satsen på 3,52 ud - MEN du betaler jo så selv i selskabet beløbet og får dermed det mindre i overskud  -  men værdien er, at du får det skattefrit = får skattefradraget som modtager - det er derfor helt som var du ansat i egen virksomhed - det har værdien af fradraget som fordel - ikke helt beløbet, som jo ellers lige så godt kunne have været løn

I personlig virksomhed må du ikke udbetale kørepenge skattefrit - da du ikke er lønmodtager og der må derfor ikke udbetales noget til dig selv - som trækkes fra resultatet som udgift - du må derfor ikke hæve penge til dig selv over resultatopgørelsen - men lige så meget du vil i status, hvor det ikke nedsætter dit resultat

Det eneste du må er at få skatteværdien og den får du ved at dit resultat nedsættes med beløbet så du betaler skat af de 3,52 mindre per km

Trak du beløbet fra resultatet så ville du betale skat af 3,52 mindre - og det ville så også bare være skatteværdien til fordel, men det er så bare forbudt som metode, da man ikke må udbetale noget til sig selv som udgift i personlig virksomhed - så der trækker man det fra resultat til skat alene - og har så resultatet OG kørebogen som dokumentationen. Dineros måde er givet korrekt

Var du konsulent, så var det jo så en fremmed der betalte dig kørepengene og fik fradraget for det hele. Det kunne han lige så godt gøre som løn - for arbejdsgiveren er det helt samme - der er fradrag for beløbet - og det koster så ham beløbet minus den skat han så sparer i selskabet ved den højere "løn" - men du må få det skattefri med lønnen, og i forhold til at have fået det som løn, har du her fordelen ved at det er skattefrit = du sparer skatten  ikke andet

Det er samme med befordring - man får ikke beløbet - man får skatteværdien af beløbet

Lidt samme med fri bil. Hvis din arbejdsgiver giver dig sådan en - så vil lønnen normalt gå ned som modregning - men hvis du fik en bil, uden lønnedgang, så kostede det kun dig skat af fri bil og ikke andet

Hvis du selv ejer selskabet - så koster det dig både skat af fri bil OG du betaler selv bilen i selskabet du ejer og driften af den, med penge du ellers kunne have fået i løn - med samme virkning for selskabet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Nov 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John. Den giver mening her nu. !Yes

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)