Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved tekster uden for EU

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhederne er indforstået med situationen og har heller ikke været klar over, at der kunne være et issue. 

Et bindende svar tager 3-6 måneder. Så hvis jeg fortsætter med at levere disse tekster uden moms, og det viser sig, der skal moms på, står jeg pludseligt med en stor efterregning. 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lier:

Jesper_nl:
Du leverer en ydelse til din kunde, hvad din kunde anvender ydelsen til efterfølgende har ingen betydning for momsen.

Og det her kan ikke sammenlignes med en reklameydelse når der er tale om affliatetekster?

Hvis man anvender definitionen om at begrebet reklame "nødvendigvis indebærer spredning af et budskab" så mener jeg ikke at en tekst i sig selv kvalificerer sig til §21d, stk. 1, nummer 2, om en reklameydelse.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Jesper_nl:

Når man handler ydelser med en virksomhed (afgiftspligtig person) så skal man ikke forhold sig til meget andet end den pågældende virksomheds hjemsted.

Det er så en sandhed med modifikationer. Der er visse bestemte typer ydelser hvor der alligevel skal opkræves dansk moms hvis ydelsen anvendes i Danmark:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735:

For visse ydelser skal du som dansk virksomhed opkræve moms, selv om køberen bor uden for EU, hvis køberen udnytter ydelsen i Danmark. Det gælder:

  • Salg af rettigheder.
  • Reklame.
  • Rådgivning.
  • Forpligtelse til undladelse (for eksempel konkurrenceklausuler).
  • Bank-, finansierings- og forsikringsydelser (dog ikke boksleje).
  • Udlejning af arbejdskraft.
  • Udlejning af løsøregenstande.
  • Transport og transmission af gas, elektricitet, varme og kulde

Spørgsmålet er så om trådstarters ydelse kan anses som en reklameydelse.

For det første anser jeg ikke en tekst som værende en reklameydelse. Selve den ydelse at levere en tekst, upåagtet af formålet med teksten, bidrager ikke til en spredning af noget budskab som en reklameydelse normalvis ville skulle gøre.

 

Og ja, der er undtagelser til hjemstedsbestemmelsen. I det konkrete tilfælde er det udelukkende relevant hvis man rent faktisk mener det er en reklameydelse og den faktisk udnyttes i Danmark.

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker, jeg lige spørger de toldadvokater, som jeg er blevet anbefalet. Jeg tænker, de rimelig hurtigt vil kunne af- eller bekræfte min bekymring :-) For det er super forvirrende og et ikke særlig klart område :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
I det konkrete tilfælde er det udelukkende relevant hvis man rent faktisk mener det er en reklameydelse og den faktisk udnyttes i Danmark.

Jeg kan ikke se andet end at det som beskrevet er affiliatetekster = reklame som man tjener på - ved udnyttelse i Danmark ud fra beskrivelsen

Mia23:
jeg leverer danske tekster til en virksomhed i Thailand (dansk ejer, men virksomheden er reg. i Thailand). Disse tekster er primært affiliatetekster, der bliver lagt op på sites, som virksomheden ejer

Jeg tror ikke told folk ved, det er revisorer og SKAT som bør vide det, men affiliate tekster er tekster der får brugere til at klippe på links der er reklame for div sites man så tjener på som reklameværdi ved henvisning  - og det ville jeg TRO hører som reklame og så udnyttes det i Danmark
Teksten er jo givet målrettet spredningen af et budskab der skaber salg og linkværdi for køber i brug i Danmark

Det er ikke tilladt på Amino i indlæg - men jeg tager risikoen og giver eksempel på hvordan sådan en tekst kunne være

Det er klogt at bruge et godt lønprogram som f.eks vismaDataløn som alle kan finde ud af - 
Det ville jeg mene var en reklametekst - og så selv om jeg havde skrevet at der findes mange forskellige programmer - men igen sikret mulighed for indlejring af affiliate link - eller at linket blev tilføjet min tekst, som jeg skulle skrive målrettet præcis den mulighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg tror ikke told folk ved, det er revisorer og SKAT som bør vide

Mon ikke de ved besked!

Hos Sinding|Jensen Toldadvokater kan vi hjælpe dig og din virksomhed med toldret og andre tilknyttede retsområder som f.eks.

  • Momsret
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Jeg tror ikke told folk ved, det er revisorer og SKAT som bør vide

Mon ikke de ved besked!

Hos Sinding|Jensen Toldadvokater kan vi hjælpe dig og din virksomhed med toldret og andre tilknyttede retsområder som f.eks.

  • Momsret

Klart et forsøg værd - men ofte er disse folk gode til varer der fortoldes og den tilhørende moms, og langt mindre gode ved salg af ydelser ud af DK som jo aldrig passerer told - men alt er jo et forsøg værd
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
I det konkrete tilfælde er det udelukkende relevant hvis man rent faktisk mener det er en reklameydelse og den faktisk udnyttes i Danmark.

Jeg kan ikke se andet end at det som beskrevet er affiliatetekster = reklame som man tjener på - ved udnyttelse i Danmark ud fra beskrivelsen

Først og fremmest er der tale om to transaktioner, første transaktion er salget af en tekst, anden transaktion er salget af en affiliateydelse. Momsmæssigt skal hver transaktion behandles særskilt.

Trådstarter spørger til den første transaktion, så det er udelukkende den jeg forholder mig til. Der sælges en tekst - thats it! For kunden (den Thailandske virk) udgør den købte tekst ikke andet en “råvare”.

Skat har i JV (på basis af domspraksis) defineret en reklameydelse med følgende ord: “For at en ydelse kan anses for en reklameydelse, skal der være tale om spredning af et budskab, som skal informere om en vares eller ydelses eksistens og kvaliteter med henblik på at forøge salget.”

Kan salget af en tekst alene opfylde ovennævnte definition af en reklameydelse - jeg kan ikke se det, og slet ikke når man læser dommene i juridisk vejledning.

 
For mig at se, er der tale om et salg af en ydelse fra en dansk virksomhed til en afgiftspligtig person (defineret i ML §15) i Thailand, hvor leveringsstedet er hvor kunden har hjemsted. Faktura uden moms og der skal laves liste C indberetning.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Faktura uden moms og der skal laves liste C indberetning

Skal man så også være eksportør registreret ved salg af en ydelse?

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)