Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kassekredit eller indskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er i gang med planlægning omkring opstart af en enkeltmandejet servicevirksomhed og vil da gerne lige høre jeres menig til følgende:

Opstart vil kræve ca 50.000 kr det første år, og derefter vil udgifterne følge indtægterne (stort set).

Så mit spørgsmål er, hvad er klogest at gøre med hensyn til de 50.000kr.

Skal jeg bruge af en evt opsparing og selv skyde pengen i selskabet, eller er det smarter at oprette en kassekredit.

Jeg tænker jo, hvis jeg selv skyder pengene ind, så vil det jo kræve en indtjening på over 100.000, før jeg igen kan trække samme beløb ud, da der jo skal betales skat af personlig indtægt.

Hvis jeg i stedt opretter en kassekredit, vil det kræve en væsentligt mindre indtjening for firmaet, for at betale denne kassekredit ud. Da man jo kan betale den før man trækker skat fra.

Samtidig kan jeg lade de 50.000 fra opsparing står op en konto med en rente med 4,25 % som så vil kunne bruges som bidrag til renten til kassekreditten.  

Er min problemstilling korrekt eller er der noget jeg ikke har forstået rigtigt.

Glæder mig til at høre jeres mening og kommentar

Tommy

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 14:11

Tror klart at jeg ville rykke på min kassekredit når det ikke er flere penge vi snakker om du skal bruge. Det er jo altid rart at have lidt mønter i baghånden hvis det en dag skulle gå galt kan du jo hive de 50.000 op ad lommen og betale din kassekredit ud og så er du gæld selvom du gik på røven med det hele. Men det er bare min holdning er sikker på der er andre hellere vil investerer deres sparepenge i projektet men det er et spørgsmål hvor meget man tror på det.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 14:42

Jeg tænker jo, hvis jeg selv skyder pengene ind, så vil det jo kræve en indtjening på over 100.000, før jeg igen kan trække samme beløb ud, da der jo skal betales skat af personlig indtægt.

Jeg véd ikke helt, hvordan du regner, men hvis du skyder kr. 50.000,- ind i det firma til køb af diverse (fradragsberettigede) opstartsting, så har du i dit firma et underskud på kr. 50.000,- som du dermed IKKE skal betale skat af. Når du så har tjent kr. 50.000,- i firmaet, så hiver du dem bare ud igen. Det er jo i princippet et lån, du har givet dit firma.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 20:17

hej begge....takker for de forløbig svar.....

Til Peter

Jeg tænker hvis jeg selv indskyder de 50.000, og så måske efter 1 år. ønsker at trække penge ud af selskabet så skal jeg jo betale personlig skat.

Vil det så ikke betyde, at for at få de 50.000 tilbage på opsparingen, så er jeg nød til at trække over 100. 000 ud af firmaet, hvis f.eks. skatte var 50%. Eller er der noget jeg har misforstået.

Hvorimod hvis jeg bruger en kassekredit, så kan kassekreditten tilbagebetales før det evt. blive trukket skat af overskudet, eller hva....

mvh

tommy

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:26

Om du låner af banken eller af dig selv er skatteteknisk underordnet. Hvis du bruger kr. 50.000,- så kan du trække kr. 50.000,- fra i dit skattemæssige resultat.  Uanset om du har pengene eller låner dem.

Hvis du samtidig tjener kr. 50.000,- på din aktivitet, så har du ialt tjent kr. 0,- som beskattes med kr. 0,-

Det vil altså sige, at du blot kan trække de tjente kr. 50.000,- ud af firmaet skattefrit til at dække det lån, du har foretaget.

Eksempel:

Dit firma låner kr. 50.000,- af banken/dig selv.

Saldo: kr. 50.000,-

Du bruger kr. 50.000,- på varelager

Saldo: kr. 0,-

Du sælger hele varelageret til kr. 100.000,-

Saldo: kr. 100.000,-

Skattemæssigt overskud: kr. 50.000,-

Du betaler skat af kr. 50.000,- (for nemheds skyld, 50%): kr. 25.000,-

Saldo: kr. 75.000,-

Du trækker kr. 50.000,- ud af firmaet til at tilbagebetale lånet.

Saldo: kr. 25.000,-

Done :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:09

Du betaler ikke skat af de 50.000 kr. fordi du trækker dem ud. Du betaler skat af de penge du tjener i virksomheden, men hvad du trækker ud er underordnet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 08:40

Tak til Peter og Bent

så fik jeg det på plads og blev lidt klogere.

Så blive det nok fra opsparingen jeg trækker de 50.000. (så bliver konen jo også så glad hehe)

MVH

Tommy

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)