Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet virksomhed som skal ansætte en medarbejder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg vil gerne oprette et APS og efterfølgende ansætte en medarbejder (min ven).
Til oprettelse af aps skal der jo lægges et indskud på 40.000 kr. Det vi skal lave, skal først produceres (på computer) og bliver først sat til salg om et års tid. Kan man udbetale løn så virksomheden i realitet går i underskud fra start? eller skal alle pengene (som lønnen regnes til at være) være i virksomheden fra start?
Han skal kun ansættes i et års tid i første omgang. Er der en smart måde dette kan gøres på, så det ikke er en fastansættelse (projektansættelse eller sådan noget?) Så vidt jeg kan se og regne mig frem til er der en del udgifter for virksomheden ved at have ansatte (forsikring, pension, osv) og da det kun er for et år, vil min ven gerne bare have det, der svarer til hans nuværende løn og ferie, men alt det andet er ikke nødvendigt i første omgang.

Må man egentlig give personen et beløb, som svarer til en løn privat hver måned (er godt klar over, der skal betales skat) - men altså uden om virksomheden, så han i princippet bare er frivilligt ledig fra arbejdsmarkedet, men kan få hus og hjem til at køre rundt.

Måske det bedste i virkeligheden er at ansætte på normal vis, men da det på forhånd er en begrænset ansættelse, ville jeg lige høre om mulighederne.

Mange (måske dumme) spørgsmål, men håber i kan hjælpe med lidt input.
MVH en forvirret opstarter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bestemmer som ejer/direktør i det ApS om du vil betale løn og hvornår du vil begynde på det, blot skal der være en arbejdsskadeforsikring, og du skal respektere ATP, Ferielov og funktionærlov - og trække skat naturligvis
Du kan godt lave ansættelsen tidsbegrænse, så den slutter om et år f.eks så opsigelsesvarsel er brugt om et år - men du kan ikke gøre det, og så flere gange forlænge, uden hele perioden så regnes som ansiennitet
Der er ikke tvunget pension OG hvis han er adm direktør faktisk heller ikke ferielov gældende, men stadigt ATP og arbejdsskadeforsikring. SÅ har han bare meget beslutningskraft i det daglige, måske mere end du vil have.

Du kan med fordel bruge VismaDataløn f.eks  De er en anelse dyrere end visse andre, men lettere at bruge og kan sikre ferie og alt får korrekt bogføring for jer mm - men i alle fald, brug et lønprogram

Tanken om at give ham løn privat duer ikke - du skal jo gerne kunne have fradrag for den for et udført arbejde - ellers er det en gave, og ledig på arbejdsmarkedet (dagpenge) ville han jo så heller ikke være.

Jeg er ikke klar over hvor pengene til lønnen skal komme fra det første år - for den er vel mere end 40.000 kr (som så også vil have lidt formelle konsekvenser med Generalforsamling og regnskabsnote at bruge op) og banken stiller næppe op, så du skal måske selv give virksomheden et lån på nogle 100.000 kr - hvilket kunne føre til råd om at indbygge konvertibelt lån i stiftelsen, for at du skal kunne have evt fradrag for lånet, men det skal du gennemgå med jurist/revisor og sikre at du ikke ses som insolvent fra start og måske dermed problem med konvertibler/fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Oct 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, fordi du tog dig tid til at svare.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)