Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu et driftsselskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den situation at skulle opstarte et nyt selskab (Aps).

I dag har jeg et Holding som ejer drift nr. 1 (begge APS). Begge køre inden for første regnskabsår.  

I forbindelse med stiftelsen af drift nr. 2 (50 % ejerskab). Skal jeg have tilført stiftelseskapital til Holdingselskabet (som pt. ikke ejer andet end drift 1).

Hvordan er mulighederne for dette.?

1.       Drift 1. låner stiftelseskapital til holding (inkl. lånebrev med renter osv.)

1.a     Jeg er i tvivl om dette muligt inden regnskabsåret er afsluttet.

2.       Drift udlodder ekstraordinært udbytte(stiftelseskapitalen) til Holding

2.a     Samme som 1.a

3.       Jeg udbetaler dette som personløn og låner dette til holding (inkl. lånebrev med renter osv.)

Punkt 3 vil være helt sikkert være den med ”omkostningstunge” (grundet topskat mv.) måde.

Stiftelse kapitalen udgør kun 10 % af det overskud der pt. er i drift 1 halvvejs inden i første regnskabsår.

Håber I kan komme med en god løsning.

Novi

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ikke sikker på hvad du mener med 1a, men på det sidste du skriver lader der til at være fin økonomi i "drift 1" ... rigeligt til at kunne låne holdingselskabet penge.

Hvis det er korrekt opfattet, så kan jeg ikke se noget i vejen for model 1, og 4% i rente mellem drift og holding bør være ok.

Hvis du beskriver scenariet præcist så bør du kunne få et helt kontant svar fra en revisor med meget minimalt tidsforbrug.

Tag iøvrigt gerne et kig på www.portfolio.help når du nu nærmer dig årsrapport-tid.

vh

Steffen

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen, 

Tak for dit svar! Hvis man kikke i selskabsloven skriver de følgende. 

Økonomisk bistand til moderselskaber, kapitalejere, ledelsesmedlemmer m.v.

§ 210. Et kapitalselskab kan direkte eller indirekte stille midler til rådighed, yde lån eller stille sikkerhed for kapitalejere eller ledelsen i selskabet, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt. Tilsvarende gælder i forhold til kapitalejere eller ledelsen i selskabets moderselskab og i andre virksomheder end moderselskaber, der har bestemmende indflydelse over selskabet. 1. pkt. gælder også personer, der er knyttet til en person, som er omfattet af 1. eller 2. pkt. ved ægteskab, ved slægtskab i ret op- eller nedstigende linje, eller som på anden måde står den pågældende særlig nær.

Stk. 2. For at et kapitalselskab kan yde økonomisk bistand, jf. stk. 1, skal følgende betingelser være opfyldt:

1) Den økonomiske bistand skal kunne rummes inden for selskabets frie reserver, jf. § 180, stk. 2, og skal ydes på sædvanlige markedsvilkår.

2) Beslutningen om at yde økonomisk bistand skal enten træffes af generalforsamlingen eller af selskabets centrale ledelsesorgan efter bemyndigelse fra generalforsamlingen. Generalforsamlingens bemyndigelse kan indeholde økonomiske og tidsmæssige begrænsninger. Den økonomiske bistand må ikke udgøre et større beløb, end det der er foreslået eller tiltrådt af selskabets centrale ledelsesorgan.

3) Beslutningen om at yde økonomisk bistand kan først træffes efter aflæggelsen af selskabets første årsrapport.

Stk. 3. Yder et kapitalselskab økonomisk bistand i form af selvfinansiering, skal betingelserne i §§ 206-209 være opfyldt.

§ 211. Uanset at betingelserne i § 210, stk. 2, ikke er opfyldt, kan et kapitalselskab direkte eller indirekte stille midler til rådighed, yde lån eller stille sikkerhed for danske og visse udenlandske moderselskabers forpligtelser.

Stk. 2. Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke udenlandske moderselskaber der er omfattet af stk. 1.

§ 212. Uanset at betingelserne i § 210, stk. 2, ikke er opfyldt, kan et kapitalselskab som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition direkte eller indirekte stille midler til rådighed, yde lån eller stille sikkerhed for personkredsen, der er nævnt i § 210.

Som jeg ser det går den ind under §211. Da det lånet ydes inden aflæggelse af selskabets første årsrapport. 

Men det kunne være dejligt at høre andres tolkning. 

Mvh 

Novi. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg læser det også således at denne situation falder indenfor §211

Vh Steffen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)