Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og flytning til udlandet

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Jeg flytter til udlandet (mindst 6 måneder, måske længere og evigt) og har enkeltmandsvirksomhed i DK. Skal det lukkes med det samme når jeg registrerer mig ude af DK? Men jeg har kunder og kontrakter - hvor lang tid må jeg holder virksomheden åbent før jeg finde en anden løsning (registrering af firma i udlandet, finde en partner i DK og laver virksomheden om til dansk APS)?

På forhånd tak,
Kerli
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsætningen for at have personlig virksomhed er dels dansk bopælsadresse/folkeregister -  dels dansk skattepligt. Når det ikke opfyldes i netop 6 mdr som jeg husker det, skal den i princip lukkes. Du vil også bevare fuld dansk skattepligt ved øvelsen hvis du ikke får lukket - eller omdannet eller på anden vis omlagt til ApS som du må eje og drive fra udlandet - det kræver jo ikke en partner - det ville jeg gøre omg hvis du ved du er væk mindst 6 mdr og måske meget mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære John,
Tak for dit hurtigt svar. Jeg faktisk har en partner som har sin egen enkeltmandsvirksomhed (konsulent ligesom mig) og vi har fælles interesse at arbejde sammen under samme firma/brand. Hvad vil være nemmest i vores situation -1) omdanne min enkeltmandsvirksomhed (vi vil beholde min virksomhedsnavn) til fælles APS og hun lukker hendes enkeltmandsvirksomhed; 2) vi begge lukker vores enkeltmandsvirksomheder og stifter sammen en APS med min gammel enkeltmandsvirksomhedsnavn (som nu er lukket)
Eller tænker jeg for komplekst her?

På forhånd tak,
Kerli
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kerli Kant:
Hvad vil være nemmest i vores situation -1) omdanne min enkeltmandsvirksomhed (vi vil beholde min virksomhedsnavn) til fælles APS og hun lukker hendes enkeltmandsvirksomhed; 2) vi begge lukker vores enkeltmandsvirksomheder og stifter sammen en APS med min gammel enkeltmandsvirksomhedsnavn (som nu er lukket)

Du/I skal via en revisor eller anden kyndig der kan sige i hvilket omfang lukning af enkeltmands og nyt ApS vil kunne udløse skat af aktiver og goodwill - som ikke bare må gives videre. Hvis det er tilfældes, skal man lave skattefri omdannelse - men ellers kan man stifte nyt ApS og så siden lukke enkeltmands - men pas på skat kan ansætte værdi af goodwill + evt genvundne afskrivninger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kerli Kant:
i DK. Skal det lukkes med det samme når jeg registrerer mig ude af DK?

Nej. Det skal dog fortsat have en adresse i Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Kerli Kant:
i DK. Skal det lukkes med det samme når jeg registrerer mig ude af DK?

Nej. Det skal dog fortsat have en adresse i Danmark.

og trådstarter skal så være dansk skattepligtig også for at have personlig virksomhed eller? 

En udlænding kan jo ikke have enkeltmands i DK uanset dansk adresse findes - men udenlandsk filial osv er muligt?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
En udlænding kan jo ikke have enkeltmands i DK uanset dansk adresse findes

Indenfor EU vil det være muligt for udlændinge at etablere en enkeltmandsvirksomhed. Alt andet vil være i modstrid med den frie etableringsret i EU. Der er så nogle krav som de enkelte lande kan opstille. I Danmark eksempelvis en virksomhedsadresse og at den pågældende har (eller får) et dansk cpr-nr.

Skattepligt er så mere snørklet. Der er flere faktorer som spiller ind. Udgangspunktet er kun den indkomst som kan henføres til DK skal beskattes der. Det kan så I værste fald betyde at man kan blive registrerings- og skattepligtig i det nye land man er rejst til. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Udgangspunktet er kun den indkomst som kan henføres til DK skal beskattes der. Det kan så I værste fald betyde at man kan blive registrerings- og skattepligtig i det nye land man er rejst til.
thanks - ja man kan jo ikke alene være skattepligtig i et andet EU land fordi man er fraflyttet DK hvis man som enkeltmands jo skatter personligt til DK af overskuddet. Det kan vel ikke være indkomst i en personlig dansk enkeltmandsvirksomhed, som man kan sige hører til udlandet alene? (fordi man måske driver hele virksomheden rent praktisk fra f.eks Spanien - overskud i den, vil vel altid være ren dansk skat?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for alle de erfaringer og svar her.
En anden spørgsmål: kan jeg lukke min enkeltmandsvirksomhed og så en anden enkeltmandsvirksomhed tager mit virksomhedsnavn? Navn og varemærke er ikke registreret. Så kan vi senere beslutte om vi lave en APS. Vi er lidt tidspresset.

Tak
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

KKH:
Tak for alle de erfaringer og svar her.
En anden spørgsmål: kan jeg lukke min enkeltmandsvirksomhed og så en anden enkeltmandsvirksomhed tager mit virksomhedsnavn? Navn og varemærke er ikke registreret. Så kan vi senere beslutte om vi lave en APS. Vi er lidt tidspresset.

Tak

Enkeltmands hedder som udgangspunkt ejers navn men ja - en anden må gerne bruge det kaldenavn du brugte. Risikoen kan være at SKAT mener du har overdraget en masse værdi til denne - kundemasse og goodwill - da der jo må være en årsag til I gør som du foreslår, og det beskattes så. Jeg ville som nævnt gå til en revisor og få beregnet OM der er risiko for goodwill og genvundne afskrivninger på aktier der er straks/tids afskrevet og hvis ikke, så kan I gøre som du vil, og hvis  så lade den leve til begyndelse af næste år og omdanne til ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)