Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et lille regnestykke

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror vi tager det generelle tilfælde først, da jeg nu bare syntes det blev endnu mere mudret :-)

Virksomhedsform: Selskab (IVS, ApS, A/S osv).

Anskaffelse et alm. driftsmiddel (værktøj, værnemiddel osv.) under straks-afskrivnignsgrænsen, pris. inkl. moms 10.000kr, ex. moms 8000kr.

Anslået privat benyttelse af ansatte 20%. Selskabet ønsker ikke at benytte udtagelses-moms men kun delvist moms-fradrag.

Momsfradrag 80% af 2000kr = 1600kr, som afløftes.

Hvad må selskabet tage fradrag for i set skattepligtige regnskab - 8.400kr?

Hvorledes påvirkes beskatningen af den ansatte (hvis vi ser bort fra bagatelgrænser) - skal der svares skat af indkomstskat af 2.000kr?

---

Det er jo ikke det aller letteste stof, bare at for Momsloven på plads: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2085624

Kommer der så udtagelsesmoms på, eller er virksomheden blandet momspligtig og momsfritaget bliver det først besværligt.....

Derefter er der evt. personskatter og selskabets fradragsret.

Rimeligt, (men ikke altid praktisk), må være at afholder virksomheden de fulde udgifter i selskabet, så betaler den ansatte skat af værdien af privat benyttelse.

Tilmeldt 23. Sep 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er ved at nærme os noget af det rigtige her Hanssing, det kunne være rart at se et opstillet regnestykke OG facit på både dit og mit eksempel, nogle der vil byde ind?  

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Doktoren1990:

Vi er ved at nærme os noget af det rigtige her Hanssing, det kunne være rart at se et opstillet regnestykke OG facit på både dit og mit eksempel, nogle der vil byde ind?  

Min forståelse:

Det generelle tilfælde som i daglig tale kaldes "Armslænge Princippet" er defineret i ligningsloven §2 - det nåede jeg bare ikke at skrive til sidste indlæg.

Er aktivet erhvervsmæssigt, kan man derfor udleje det til nærtstående men det skal ske på markedsvilkår inkl. moms. Så forbliver hele molevitten alm. 100% momspligtig aktivitet. Afskrivningsmæssigt gælder det samme, man kan afskrive aktivet fuldt ud på de vilkår som gælder jf §AL, da det er 100% erhvervsmæssigt jf. afskrivnignsloven AL. Herunder straksafskrivning.

Gør man ikke det, men derimod anskaffer et aktiv, som planmæssigt skal bruges både privat (uden afregfning) og erhvervsmæssigt, så har man ikke fuldt momsfradrag. Men her bliver det så rodet, for man har heller ikke altid fuldt afskrivnignsgrundlag. Dvs. kun en del af anskaffelses-summen efter det delvise momsfradrag kan udgiftsføres i det skattemæssige regnskab. Tager selskabet fuldt afskrivningsfradrag, så skal brugen istedet pålignes værdien i sin personlige indkomst - og der er ikke frit valg på alle hylder.

Herefter kommer alle de specielle regler i §LL for eks. software og it-udstyr, medarbejder telefon, solceller og andet VE. Prøv at kigge pådet kludetæppe der er LL§8P, for ikke at tale om udskudt skat iht. §AL.

Oven i dette kommer der så udtagelses moms, punktafgifter, befordringsfradrag, kost og logi regler m.m. Der er 3 forskellige regnskaber: Momsregnskabet, årsregnskabet, ens personlige indkomst, og skatteregnskabet i VSO/Selskabsregi.

----

Jeg er stor "tilhænger" af kun af at bruge armslængdeprincippet - det er fair og gennemskueligt, men det kan ikke altid benyttes.

Hvad den private netto-udgift er for blande aktiver, med delvist momsfradrag, delvis afskrivning, privat pålignet indkomst osv. afhænger af personlige forhold og er noget tåget for mig fortsat, også i hvilket selskabsformer det overhovedet kan bruges.

Netto er dog nok, at gør man det rigtigt, så vil den private omkostning samlet ende på ca. markedspris.... MEn jeg tror let man kan snyde sig selv eller få et gok i nøden af SKAT.

Håber en revisor med forstand på dette vil bidrag med eksempler :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Er aktivet erhvervsmæssigt, kan man derfor udleje det til nærtstående men det skal ske på markedsvilkår inkl. moms
bare lige også, at nærstående ikke er en selv - hvor udtag af aktiver og varer sker til indkøbspris + moms og dermed en del simplere - og samme vil være kravet ved udtagning af samme type til nærtstående - hvor udleje vil være markedspris - men givet under hensynstagen til at der skal være en erhvervsmæssig fordel ved den drift i udlejer selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)