Jeg har importeret udstyr fra Kina med fragt betalt til modtager havn, og jeg har (efter købet) læst en gl. tråd på Amino om mystiske omkostninger der lægges på import behandlingen. Jeg er velvidende om at jeg har forpligtiget mig til at betale omkostninger fra modtagehavn til mit hjem, og det er ikke "problemet". Men jeg har fået en faktura hvorpå jeg undrede mig over at der var kurssikrings forsikrings beløb som jeg skal betale. Det indikerer for mig at der er udenlandsk valuta blandet ind i det, selvom alle udenlandske omkostninger allerede (iflg. aftale med sælger) er dækket. Altså burde der kun være danske omkostninger og ikke nogen kurssikrings behov (og dermed heller ikke en omkostning til dette på fakturaen). Sådan ser min faktura ud: Jeg har accepteret at lade ShipCo (som åbenbart er shipperen som blev valgt af sælger til shipping) håndtere fortoldning etc. for 750,-, samt at tage imod et tilbud for transport fra Fredericia (ikke Aarhus som ellers er angivet på Bill of Lading) til hjem på 495,- (det er billigt nok). Email korrespondance: Fra ShipCo - "Kære Kim, Jeg kunne høre på dig i telefonen du var lidt forvirret om godset kom til Aarhus eller Fredericia. Kørselpris til døren: DKK 498 – vi tjener 0 kr på denne. Noget vi skal gøre for dig? Udover dette DKK 750 for fortoldning som nævnt i telefonen. Se venligst kombineret ankomstadvis / faktura vedlagt." |
Da jeg kan ikke vedhæfte billed udsnit af fakturaen (Amino ser ud til at smide dem væk), så er de her i tekstuel format :)
Customs Document LS 85.00 DKK 85.00
Customs Clearance LS 750.00 DKK 750.00
Environment Fee LS 65.00 DKK 65.00
Exchange Risk Surcharge WM 110.00 DKK 209.00
Handling Charge LS 595.00 DKK 595.00
Insurance Fee LS 49.00 DKK 49.00
ISPS Fee LS 65.00 DKK 65.00 LCL
Charges MIN 188.00 DKK 188.00
Terminal Hndl. Charge M 365.00 DKK 693.50
Import Service Fee WM 25.00 USD 47.50
Delivery Charge LS 498.00 DKK 498.00
Custom clearance har jeg godkendt.
Delicery charge har jeg godkendt.
Det er egentlig ikke det samlede beløb det drejer sig om... det er princippet. Jeg mener ikke at det er i små importørers interesse at blive snydt af shippere til at betale mere end de faktisk skal. Det tangerer svindel, og det er det jeg anfægter.