Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdisætning af anparter i holding

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 8. Dec 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Firmaet af 2020 charlottenlund Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et holding der ejer 3 selskaber, bliver de 3 selskaber en del af mine aktiver i form af egen kapital? Eller hvordan fungere det når jeg skal lave årsregnskab?

Bedste hilsener

Tobias 

18 årig iværksætter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil kort sige, at du med den konstruktion bør tage hjælp til årsrapport. 
Værdien af drift ER optaget i holding fra start som værdi af kapitalandele i egenkapitalen

Afhængig af om du har bestemmende indflydelse i de tre driftsselskaber (udgangspunkt + 50%) vil der være tvungen sambeskatning mellem de 4 og holding vil afregne skatten.

Jeg mener du frit må vælge at optage døtre efter historisk kostpris med evt nedskrivning af kapitalenandelen hvis den ikke har historisk kostpris værdi (forsvinder hvis selskabet f.eks går konkurs), eller regulere årligt efter indre værdis metode - men vent på en med bedre tid til lang forklaring Kort og godt - du bør lade en proff udføre det for dig med 4 selskaber

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejerandele står ganske rigtigt i årsrapporten under aktiver, men der er forskellige linjer at placere dem på og desuden skal du vælge blandt flere måder du vil indregne dem på.

Du kan prøve at lave en konto på www.portfolio.help som er et regnskabsprogram med særlig funktionalitet til holdingselskaber. Der vil du kunne lære en del.

Ved ikke hvor store ejerandele der er tale om, men vær også opmærksom på sambeskatning.

Overordnet, så kan du meget vel stå med en kompleksitet som kræver hjælp fra en revisor, og hvis det er 2019 regnskabet, så er der kun 20 dage til der begynder at falde bøder.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes du har en del gode anvisningssider på portfolio - og måske en gennemgang af kostpris/indre værdi og anbefaling af korrekt placering i kontoplan - finansielle aktiver/EK osv - ville hjælpe en del - selv om jeg tror de med fordel skulle betale lidt for konkret hjælp

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Når man opretter et holdingselskab i Portfolio finder systemet ejerandele via cvr (når >5%) og man bliver guidet igennem spørgsmål om ejerandelene - inkl. forklaring af tilknyttet/associeret, valg af kostpris/indre værdi. Der bliver oprettet konti i kontoplanen til hver ejerandel og der er 'bilagstyper' for køb, salg, udbytter, værdiregulering ved årsskifte, håndtering af skatten, m.v.

På den måde kommer man hurtigt langt med Portfolio hvad enten man er selskabsejer eller revisor.

Vi henviser ofte og gerne folk til revisor - enten for at de kan få lavet hele arbejdet eller for at de kan få lavet et check og evt. indberetning af selvangivelse. Det giver rigtig god mening for langt de fleste ejere af holdingselskaber at få den kompetence ind over. Helt enig.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
Når man opretter et holdingselskab i Portfolio finder systemet ejerandele via cvr (når >5%) og man bliver guidet igennem spørgsmål om ejerandelene - inkl. forklaring af tilknyttet/associeret, valg af kostpris/indre værdi. Der bliver oprettet konti i kontoplanen til hver ejerandel og der er 'bilagstyper' for køb, salg, udbytter, værdiregulering ved årsskifte, håndtering af skatten, m.v.
smart

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)