Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Software til udlandet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger erfaringer fra dem af jer der har prøvet at afgive rettigheder til ens software til udenlandske forhandlere.

Vi står med et program som nu er udviklet og godt sælgende til virksomheder i Danmark (sælges på månedsabonnement). Derfor vil vi have det videre ud i Sverige, Norge, Tyskland og Storbritanien.

Hvad er godt at huske på i sådan en situation? Og når man overgiver rettigheder for et land/område til en anden virksomhed, hvad ligger fordelingsnøglen da typisk på?

Jeg tænker at vi som opstart vil afgive rettigheder for en periode, eksempelvis 12 måneder, for at kan se samarbejdspartnere an og få en idé om hvorvidt de er de rigtige på den lange bane.

På forhånd tak for indsparkene!

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Diskussionen går vel på forhandler-rettigheder og en eller anden form for eksklusiv-rettigheder til det enkelte land.

Hvis en forhandler skal satse en bunke penge på etablere produktet via markedsføring eller andet, så er det jo rimeligt nok at de vil have eksklusiv-rettigheder for at have større sikkerhed for at kunne hive investeringen hjem.

Er det omvendt et produkt som de bør kunne afsætte til eksisterende kunder med en relativt kort salgsproces, så er eksklusiv-rettigheder måske ikke nødvendige.

I din situation ville jeg kræve en vis investering eller en konkret handlingsplan fra forhandlerens side hvis de skal have eksklusiv-rettigheder. Ellers er det for let for dem bare at læne sig tilbage og tage de nemme salg.  

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Blot for at fange konteksten. Når du mener rettighederne, så er det vel kun salgsrettighederne, som du har i tankerne? Og ikke de immaterielle rettigheder til softwaren, så forhandlerne kan tilføje features eller grundlæggende ændre softwaren?

Hvis det er det første, altså salgsrettighederne, så er det vigtigt at finde det rette erhvervsnetværk på de respektive markeder, da dit produkt ellers kan have svært ved at penetrere de individuelle mrkeder. I forhold til det kontraktuelle og merkantile, da vil typisk være ved forhandling, at du vil finde frem til, hvad modparten forventer. Det kan sagtens være, at de vil acceptere et overhead per abonnement eller licens, eller det kan vise sig at de vil betale en fastpris for markedet. Her skal du have gjort dig tanker om den mest profitable model for din virksomhed. 

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin


Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)