Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. 

Jeg har for nyligt oprettet et enkeltmandsfirma ( i april). 

Lad os sige at jeg tjener 100.000 og har udgifter for 30.000 = 70.000 (- momsen) tilbage. 
Disse 70.000-moms = xx.xxxx skal jeg indberette dem på min private-skatteopgørelse, eller hvad skal jeg gøre her?

Min plan er: Når året er ved at være omme så udbetaler jeg overskuddet til mig selv privat og indbetaler så frivilligt skatten (i form af b-honorar modellen) - er det ikke "bare det"? Eller må jeg først gøre det, når der reelt set er gået et år (altså frem til april 2021?)

Da jeg lige sad og kiggede inde på skat, skulle jeg oplyse alt muligt andet synes jeg, og synes det burde være lige til?

Når det er et ApS, så har det intet med privat-kontoen at gøre, vel? der skal man ikke ind og selv gøre noget på ens privat konto, det skal man kun når det er enkeltmandsfirma?

Nogen der kan hjælpe?.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du indberetter din overskud (renset for moms) i udvidet selvangivelse i marts 2021.

Moms og skat er fuldstændig adskilt fra hinanden.

Det er lige meget, hvad du gør med pengene, de er skattemæssig i en pose.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:
Lad os sige at jeg tjener 100.000 og har udgifter for 30.000 = 70.000 (- momsen) tilbage.

Du tjener ikke 100000. Du har omsætning på 1000000.

Men start først med momsen, så kan du regne dit overskud ud, ikke før.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. 

Så det vil sige: 
Jeg har 70.000 på kontoen, dem betaler jeg moms af. 

Så står der eksempelvis 50.000 tilbage.
De 50.000, hvis de bliver stående i firmaet, skal jeg så også indberette noget på min personlige skattekonto, eller skal jeg først gøre det når jeg udbetaler pengene?

Og jeg skal først gøre noget til marts næste år, intet i år, selvom jeg udbetaler noget til mig selv? 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

START med moms afregningen.

Du arbejder med tal i din virksomhed, som er rensede for moms.

De er lige meget, hvad du har på kontoen. Skattefar betragter alle dine indtægter sammen i en enkeltmandsvirksomhed.

Lige som din arbejdsgiver indberetter din indkomst til Skat i marts måned, så du gør det samme for din virksomhed.

Indtil der kan du jonglere med dine penge, som du vil. Bare du betaler din skat af din overskud på årsbasis, igen: som du indberetter i marts måned.

Igen: overskud beregner du med tal renset for moms.

Har du stadig ingen forståelse for det, overvej dog et kursus om disse ting.

Du betaler nemlig ikke moms af dine penge på kontoen. Du skal føre regnskab.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. 

Okay, tak for svar :-) 

Men når jeg så indberetter i marts, skal jeg så gøre det inde på skat-erhverv eller inde på min private-skatte opgørelse?

jeg står nemlig lige på nippet til top-skat og hvordan regner de så det ud, hvis jeg først skal indberette noget som helst til Marts, men i teorien burde have betalt topskat i 2020? 

 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lad os så sige, efter alle udgifter mm. i marts står 50.000 tilbage på kontoen. Skal jeg så bare skrive 50.000 ind eller trækker skat selv de oplysninger?


Når marts så er overstået, og der er betalt skat af pengene, kan jeg så bare overføre dem til mig selv privat og bruge af dem, eller?

 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du læser desværre ikke, hvad jeg skriver.

Du betaler skat af dit OVERSKUD, og ikke af dine penege på kontoen.

Du skal ikke vente på noget som helst - det er dine penge, og gør hvad du vil med dem, og hvornår - bare du har nok tilbage til at betale skat af din overskud.

Hvis du forventer et overskud på 50000, taste dem ind NU i din forskudopgørelse, så kan du se, om du vil betale topskat.

Topskat er nu fra 531000 kr.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:
Men når jeg så indberetter i marts, skal jeg så gøre det inde på skat-erhverv eller inde på min private-skatte opgørelse?

Ja, ved enkeltsmandv. indberetter du PRIVAT, på erhvervsside indberetter du kun momsen.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. 
Det fordi jeg har et andet job ved siden af og ligger lige på grænsen til top skat. 

Okay, så kun momsen på erhvervssiden og resten på min private-skattekonto.

Hvis jeg nu eksempelvis udbetaler 20.000 til mig selv i år (grænsen inden jeg rammer topskat), skal jeg så registrere det som b-indkomst på min private-skattekonto?
Så er jeg med på, at hvis der total var 50.000 på kontoen (overskud) så skal jeg jo stadig betale skat af de sidste 30.000,- der er tilbage, men først til  marts (når regnskabet er omme) eller når jeg udbetaler dem, ikke?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)