Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for restaurant ved gen.fors. med kun direktør og dirigent?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :


 

Hej

Har et lille Aps som er hele mit indtægtsgrundlag. Kun ego som ejer og direktør. Ej andre involverede. Ingen bestyrelse.

Kan jeg fratrække udgift til et restaurantbesøg for blot mig selv og en dirigent? (Ifm. generalforsamlingens afholdelse med ialt kun disse to personer)

-’Ja,’ siger ’C.C.2.2.2.5.4 Fradrag for udgifter til repræsentation’/’Udgifter til generalforsamlinger’
uden at diskutere nærmere. (Derudover ¼ af momsen retur)

På den ene side er min generalforsamling nærmest en formalitet, uden tilført værdi fra dirigenten. På den anden side er generalforsamlingen et lovkrav (Uanset om så spinkel, at den nemt kan ske over et lille bord i en restaurant) med deraf afledte for- og efterarbejder, ligesom der i dirigentrollen skal oplyses et navn som ikke behøver være mig.

Dirigenten bidrager til generalforsamlingen ved at stille navn til rådighed og underskrive referat. Vedkommende yder vigtig teknisk support uden at modtage andet fra firmaet. Den årlige generalforsamlingsmiddag er fortrinlig lejlighed til relevant firmasnak, tilbageblik og sikre fortsat support.

(Spm. gælder IKKE bestyrelsesarbejde eller bestyrelsesmøder, -jf. lign. Tråd fra 14.07.2014)

Hvad svarer eksperterne og andres erfaringer?

Mvh

Aps-ejer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville jeg måske ikke gøre når du er ejer og ellers eneste deltager og selv kunne være dirigent - og det vel er en ven som du ikke, ud over du vil belønne dirigent jobbet har som kunde eller leverandør. Du risikerer let skat ser det privat - og generalforsamling under en middag, er jo ikke så almindeligt - men det er jo nogen gange op til en prøve.
Jeg lod være - også fordi fradrag er kvart moms og kvart fradrag for udgiften - .men deloitte har her https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/dk/Documents/tax/Downloads/Deloitte-Repraesentationsudgifter-2020.pdf  at 

Note 9) Fuldt fradrag for mad og drikke under bestyrelsesmøder. Der er alene fuld fradragsret for bestyrelsesmøder og ingen fradragsret for generalforsamling 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig at linke til følgende: https://skat.dk/skat.aspx?oID=2083501

"Udgifter til generalforsamlinger

Gennem en årrække har det været praksis uden større undersøgelser at acceptere, at selskabers udgifter i forbindelse med afholdelse af generalforsamling blev fratrukket i selskabets opgørelse af den skattepligtige indkomst. Denne praksis er fortsat gældende, hvorefter udgifter i forbindelse med et selskabs generalforsamling anses for fradragsberettiget som driftsomkostninger efter SL § 6, stk. 1, litra a.

Dette gælder dog ikke, når udgiften klart har karakter af udbytte, hvilket typisk er tilfældet, hvor der er tale om uforholdsmæssigt store udgifter i selskaber med en begrænset aktionærkreds."


Side 1 ud af 1 (3 indlæg)