Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtægter låst, 2 ejere.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle.

Jeg har sammen med en ven købt et hus i sin tid, som vi i dag lejer ud. indtil for nyligt har vi fint kunne dele overskuddet, finansiere udgifter til rep. af huset osv. Men nu har min ven så valgt at sige til vores fælles bankrådgiver, at indtægterne/overskuddet skal låses på kontoen, og kun må udbetales hvis begge parter henvender sig med samtykke til at udbetaling er ok. Min ven bruger argumentet at pengene skal blive på kontoen til hvis der skal laves noget på huset en gang i fremtiden, selv om vi før sagtens har fået det til at fungere. der har været tidspunkter hvor der har været for lidt penge på vedligeholdskontoen, men der har vi begge smidt i puljen så det gik op. Jeg er selvfølgelig ok med at min ven lader sin andel stå til hvis der skulle ske noget, men pt vil jeg gerne have noget ad min andel udbetalt, men dette kan jeg ikke pga pengene er låst via bankrådgiveren. 

Kan jeg gøre noget, eller er det bare sådan det er.

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det burde afhænge af jeres aftale, og formen i ejer dett sammen i - evt IS eller defacto I/S men du kan jo altid del høre din ven OG bankrådgiveren, med hvilken baggrund de mener at kunne låse din andel af kontoen. Umiddelbart lyder det jo ikke dumtt, at undgå der ikke er nok til en udgift, så man skall skyde ind, for hvad hvi den ene så ikke gør de? Omvendt burde der måske være en beløbsgrænse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det burde afhænge af jeres aftale, og formen i ejer dett sammen i - evt IS eller defacto I/S men du kan jo altid del høre din ven OG bankrådgiveren, med hvilken baggrund de mener at kunne låse din andel af kontoen. Umiddelbart lyder det jo ikke dumtt, at undgå der ikke er nok til en udgift, så man skall skyde ind, for hvad hvi den ene så ikke gør de? Omvendt burde der måske være en beløbsgrænse

vh John Hannover

Man kan vel ikke hævde at have "en andel" af saldoen på en bankkonto med flere ejere. 

Det lyder som om I skal oprette hver sin bankkonto ud over den fælles. Så kan I enkelt opnå det I ønsker hver især. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

Man kan vel ikke hævde at have "en andel" af saldoen på en bankkonto med flere ejere. 

Det lyder som om I skal oprette hver sin bankkonto ud over den fælles. Så kan I enkelt opnå det I ønsker hver især. 

nej det er jo korrekt-  jeg mener blot, at hvis det er en fælles konto som de begge har kunne bruge - hvad er så bankens begrundelse for at låse den, så kun der nu kræves fuld enighed - Det er muligt den ene KAN kræve det - det ville jeg tror måtte skulle fremgå af kontoens aftale (eller deres indbyrdes) 

Da jeg havde fælleskonto med min hustru (som desværre lige er gået bort) mener jeg ikke, at jeg bare kunne meddele banken, at hun som medkontoejer IKKE måtte bruge kontoen uden jeg godkendte det.

Det undrer mig lidt, med en fælleskonto som begge hidtil har kunne disponere over?

Ja til løsning med hver sin konto, men det vil jo nok kræve helt anden aftale mellem de to OG lejerne vel også - så f.eks husleje kan deles ud til de to konti - så det lyder stadigt som noget der nok kun kan løses i fællesskab - evt med kompromisset, at der skal opsparres x kr på huslejekontoen, til imødegåelse af uventede omk. og ellers efter et budget, og derefter kan overskud deles lige. Det er nok her som så ofte med flere ejere - at kun en god ejeraftale kan sikre i en vis grad mod den slags

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis7000:

Kan jeg gøre noget, eller er det bare sådan det er.

Find kundeaftalen med banken frem!

 

Hvem er den formelle ejer af kontoen?

Hvilke fuldmagter findes der i tilknytning til bankkontoen?

 

Har din ven og dig et eller andet form for aftalegrundlag? I/S-kontrakt eller håndskrevne tanker på bagsiden af en serviet, alt gælder faktisk!

Tilmeldt 17. Apr 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Jesper her.

Find al den dokumentation frem som du besidder. Som udgangspunkt bør der, hvis der er stiftet virksomhed omkring det, stå hvilken tegningsret der gør sig gældende for virksomheden. Derudover bør der også som John nævnes laves en ejeraftale, så det sikres at han ikke pludselig render med både hus og formue.

Dog tror jeg som udgangspunkt at jeg ville starte med at tage en uformel dialog med ham for at høre lidt mere om argumentationen, og eventuelt forsøge at løse konflikten inden den muligt eskaleres.

Men ja, hvem er formel ejer af kontoen, hvad står der i kundeaftalen, hvilke fuldmagter eksisterer osv. => find alle tingene frem og fortæl os hvad der står, så skal vi hjælpe dig videre :)

//Stefan | Black Capital Ventures | Ooolio.com - Alt i tøj og mode online 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i jeres samejeoverenskomst ?

Hvis I ikke har oprettet en sådan er det på tide. Kan I fortsat ikke blive enige, er det måske nu at ejendommen skal sælges og I kan dele saldoen.

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)