Hej sidder og ligger sidste hånd på "Fortrydelse og reklamation" siden i webshoppen ..som er lovpligtigt. Jeg har ikke kune finde konkret information omkring formulering når det gælder udbragte fødevarer fx, en pizza, eller en kage.
regler for "ikke-fødevarer" er ret klare:
KUNDENS PLIGTER VED FORTRYDELSE Kunder, der fortryder at have købt en vare på internettet, skal give virksomheden besked om sin fortrydelse inden 14 dage fra levering. Kunden skal returnere varen senest 14 dage efter, der er givet besked til virksomheden om fortrydelse.
Kunden bærer risikoen for varens værdiforringelse, fx som følge af skader eller brug i den periode, kunden har den i sin varetægt. Kunden skal derfor erstatte en eventuel værdiforringelse over for virksomheden, hvis varen skal sendes retur.
"værdi forringelsen af fx en flødeis må siges at være 100% efter blot få minutter ;))
er der nogen der har sidder med ligende udfordring?
Der er ikke fortrydelsesret på madvarer, så vidt jeg er orienteret. Jeg kan huske dengang jeg arbejdede i Netto for mange år siden, der måtte vi intet gøre når produktet har forladt butikken.
tak, vil det sige at man helt kan undlade denne paragraf hvis man KUN forhandler (friske) fødevarer eller skal man stadig notere at produktet ikke er omfattet fortrydelsesret ?
Du behøver ikke at skrive noget, men gå ind på fødevarstyrelsens hjemmeside og læs blandt andet:
"
Alle fødevarevirksomheder skal som udgangspunkt være registreret hos Fødevarestyrelsen, medmindre aktivitetsniveauet er så lavt, at det ligger under den såkaldte bagatelgrænse. Det gælder også for virksomheder, der sælger fødevarer via digitale platforme.
Hvis du donerer overskudsmad, som du fx oplyser om via facebookgrupper og lign., er der tale om markedsføring af fødevarer, som er omfattet af fødevarelovgivningen. Der kan være krav om registrering som fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen, afhængigt af hvor store mængder du donerer, og hvor hyppigt du donerer dem. Det gælder, også selv om du donerer eller videregiver overskudsmad for at mindske madspild.
juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder
retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu
firmaet er registreret og godkendt, men jeg var i tvivl om jeg havde en form for oplysningspligt omkring fortrydelsesreten (eller rettere mangel på samme). Men det er jo så dejligt nemt. Tusind tak for input, nu kan jeg komme videre og lancere sitet :-)
Det vil nok være en rigtig god ide at gøre potentielle kunder opmærksomme på at der ikke er fortrydelsesret på fødevare, det vil formodentligt spare jer for utilfredse kunder.