Hej Amino Jeg har planer om at sælge og købe brugte varer som en form for bibeskæftigelse ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg vil naturligvis gerne gøre det helt reelt og betale det, jeg skal, i skat og evt moms. Jeg er dog ret uvidende på området, så hvordan gør jeg det lettest rent administrativt? Jeg tænker, jeg kommer til at omsætte for mere end 50.000, så jeg skal vel tegne et CVR-nummer, ikk? Men hvordan med moms og skat? Behøver jeg virkelig tegne virksomhed for at købe og sælge en vare i ny og næ? Jeg kan ikke bare nøjes med at indberette det som en form for b-indkomst eller lignende og så betale skat den vej? |
Af to årsager skal du have CVR. Du forventer mere end 50.000 kr omsætning på 12 mdr = momspligtig - Der kan du dog bruge brugtmomsmetode for at være billigere for private købere (men kræver mere viden) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html - og - for at handle med brugte varer erhvervsmæssigt skal du noteres i register og have et fast driftssted https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/oevrige-tilladelser/handel-med-brugte-genstande-og-pantelaanervirksomhed
Med tanke på CVR - så er der her lige to bøger - e-bog PDF , paperback mulig - som Jjeg vil mene dækker alt fra stiftelse- uanset personlig virksomhed eller i selskabsform - hele vejen gennem skat, moms, regnskab - og alt det andet der er vigtigt at få på plads med forretningsplan, bank osv
Startup som den største - i PDF E-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html og ellers Grundbog for Iværksættere som er i e-pub formatet til alle boglæsere https://jh-e-books.blogspot.com/2018/09/grundbog-til-dig-der-vil-vre-selvstndig.html
I begge link kan du se hele indholdsfortegnelsen, hvilket skulle gøre det let at vælge
vh John Hannover