Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal bilen forblive privateje eller firmaeje?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Assentoft
Tilmeldt 10. Mar 10
Indlæg ialt: 35
Fra  Yogierne Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg har en enkeltmands virksomhed, hvor jeg tidligere har trukket kørsel i min private bil fra på selvangivelsen for det kørsel, som jeg har haft i firmaregi. Nu skal jeg imidlertid til at køre væsentligt mere, da jeg om kort tid vælger at blive 100% selvstændig. Mit kørselsbehov vil nok blive i omegnen af 15000 km årligt. Hvad kan bedst betale sig for mig? Skal jeg forstætte med at trække kørslen fra som tidligere, eller skal jeg sælge bilen til firmaet? Skal jeg leje bilen ud til firmaet? Eller er der andre muligheder? På forhånd tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Med al sandsynlighed beholder den privat - jo mere firma du kører med fradrag, jo bedre betaler det sig. Du kan ikke leje den ud til dig - det giver skat af indtægten. Du kan ikke have firmabil i alm enkeltmands, men skal så over og bruge VSO som er mere kompliceret, men i alle fald, jo mere firma kørsel jo bedre
Du skal jo dels regne med skat af fri bil er meget høj og du betaler jo stadigt bilen og driften selv i din enkeltmands- det er jo ikke en gratis omgang  -så du både betaler i firmaet under VSO (med fradrag af 40% skat hvis du ikke er i topskat = 60% af udgiften har du stadigt privat + skat af fri bil - let over 40.000 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assentoft
Tilmeldt 10. Mar 10
Indlæg ialt: 35
Fra  Yogierne Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for svar.

For lige at skære det ud i pap.

Så skal jeg fortsætte med at trække mit firmarelaterede kørsel fra inden beregning af overskud i virksomheden i forhold til selvangivelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Yogierne:

Hej John,

tak for svar.

For lige at skære det ud i pap.

Så skal jeg fortsætte med at trække mit firmarelaterede kørsel fra inden beregning af overskud i virksomheden i forhold til selvangivelsen?

ja det vil jeg klart mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Yogierne:

Hejsa,

jeg har en enkeltmands virksomhed, hvor jeg tidligere har trukket kørsel i min private bil fra på selvangivelsen for det kørsel, som jeg har haft i firmaregi. Nu skal jeg imidlertid til at køre væsentligt mere, da jeg om kort tid vælger at blive 100% selvstændig. Mit kørselsbehov vil nok blive i omegnen af 15000 km årligt. Hvad kan bedst betale sig for mig? Skal jeg forstætte med at trække kørslen fra som tidligere, eller skal jeg sælge bilen til firmaet? Skal jeg leje bilen ud til firmaet? Eller er der andre muligheder? På forhånd tak for hjælpen.

Om det kan betale sig at køre i firmaregi eller privatregi afgøres af biltype, bilens alder og reparationsudgifter, afskrivning, om du er i topskat ramme med/uden bil.

Lad os sige du kører en ældre luksusbil som har haft stor afskrivning,  og du ikke rammer topskat så vil økonomien ved firmabil være god. En bil som denne https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/20-tdi-177-avant-5d/4671420 er stortset så billig som du kan have en firmabil hvis det ikke er el eller opladningshybrid. Der er nye skatteregler for dem - så det er næsten gratis at have en lillle elbil.  

Med 15000km år er det dog nok bedst at få kørepenge.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillægsspørgsmål - må man som ejer af et firma have to firmabiler til sig selv?

Med de nye elbil regler kunne det være attraktivt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)