Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PersonData loven?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 26. Apr 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej;-)

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig..

Jeg er kostvejleder, og vil sende skema ud til mine klienter, så jeg kan lave et personligt et til dem..

Skemaet indeholder:

Navn, alder, vægt, om de har noget jeg skal være OBS på som. ex. forhøjet kolstroltal, blodtryk.. om de dyrker sport..

Må de sende det retur til mig på en almindelig mail?

Rigtig god dag

;-) Lotte

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lotte

Fokus på sundhed:

Navn, alder, vægt, om de har noget jeg skal være OBS på som. ex. forhøjet kolstroltal, blodtryk.. om de dyrker sport..

Må de sende det retur til mig på en almindelig mail?

Umiddelbart nej, de skal som minimum sende det over en krypteret forbindelse (hvad de fleste mailforbindelse dog allerede er).

Baggrund for mit svar er at jeg tolker kolesteroltal og blodtryk som sundhedsoplysninger, der omfattes af artikel 9 i persondataforordningen og dermed er følsomme personoplysninger, der kun må udveksles over krypterede forbindelser.

Se evt. datatilsynets anbefaling her: https://www.datatilsynet.dk/emner/persondatasikkerhed/transmission-af-personoplysninger-via-e-mail/

For at gøre det til et rigtigt "ikke-svar" så er det ikke sikkert at du får problemer i den forbindelse, det er nemlig afsenderen der bærer ansvaret for at sikrer overførslen, så man kan godt anlægge den betragtning at du først har ansvaret for personoplysningerne når de ligger på din mailserver.

Omvendt igen, så er det god stil (og forventeligt) at du som den profesionelle der beder om data, anviser en sikker måde de kan levere dem på - evt. en portal til upload eller lign.

Alt i alt, et rigtigt vattet svar, håber du kan bruge det til noget - om ikke andet så til at anlægge din egen vurdering omkring risiko og byen af data.

/Brian

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)