Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed og afskrivning

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er nødsaget til at lukke min enkeltmandsvirksomhed, da jeg ikke kan få det til at løbe rundt pga. jeg blev snydt ved indkøb af mine produktionsværktøjer.

Historien kort, så køber jeg en maskine, som skulle være nyserviceret incl. levering og opsætning.
Det viser sig hurtigt at der absolut ingen service er lavet på maskinen, og de sliddele som var aftalt skulle være skiftet, er tudsegamle. 
Jeg har nu brugt et år på at få sælger til at udbedre dette, men har nu opgivet. Jeg har ikke økonomi til at udbedre det selv, da jeg ikke får penge ind pga. jeg er begrænset i min produktion.

Udstyret har en indkøbspris på 20.000,- +moms som jo ville være blevet afskrevet over ca. 3 år.
Da udstyret jo reelt ikke har den værdi i den stand som det er i, så har det kun en værdi på ca. 5000,- + moms

Hvad kan jeg gøre her regnskabsmæssigt ved lukning? For jeg ville vel skulle betale moms på det resterende afskrivning hvis jeg lukker?

Er der en form for værdinedskrivelse? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

tcdk:

Hej

Jeg er nødsaget til at lukke min enkeltmandsvirksomhed, da jeg ikke kan få det til at løbe rundt pga. jeg blev snydt ved indkøb af mine produktionsværktøjer.

Historien kort, så køber jeg en maskine, som skulle være nyserviceret incl. levering og opsætning.
Det viser sig hurtigt at der absolut ingen service er lavet på maskinen, og de sliddele som var aftalt skulle være skiftet, er tudsegamle. 
Jeg har nu brugt et år på at få sælger til at udbedre dette, men har nu opgivet. Jeg har ikke økonomi til at udbedre det selv, da jeg ikke får penge ind pga. jeg er begrænset i min produktion.

Udstyret har en indkøbspris på 20.000,- +moms som jo ville være blevet afskrevet over ca. 3 år.
Da udstyret jo reelt ikke har den værdi i den stand som det er i, så har det kun en værdi på ca. 5000,- + moms

Hvad kan jeg gøre her regnskabsmæssigt ved lukning? For jeg ville vel skulle betale moms på det resterende afskrivning hvis jeg lukker?

Er der en form for værdinedskrivelse? 

Du skal slet ikke tænke moms og afskrivninger i sammenhæng.

 

Du køber en maskine og får momsfradrag (går ud fra du er momsregistreret, vel at mærke) for købet. Ved lukning af virksomheden skal maskinen sælges (til tredjemand eller dig selv) og i den forbindelse skal du betale salgsmoms af salgssummen (det du gætter til 5.000). Momsmæssigt er der som sådan ikke flere problemstillinger.

 

Skattemæssigt har du fradrag i indkomsten for den forringelse maskinen har haft i perioden. Spørgsmålet er så om du allerede har taget det fradrag eller ej, det afhænger af hvordan du indtil videre har behandlet de skattemæssige afskrivninger i virksomheden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan dokumenterer jeg værdiforingelsen? 

Jeg ville gerne sælge den til "mig selv"  (Det er jo enkeltmandsvirksomhed) da jeg stadigt kan bruge den til lidt småtterier. Og som markedet er nu, er den umulig at komme af med. Så på en eller anden måde er værdien endnu lavere end 5000,- 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du finder tilsvarende i DBA, lauritz osv. Momsen er fuld moms i anskaffelses år og så 20% ned per år fra fuld til 0 efter 6 år - så den følger ikke prisen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal så lige være opmærksom her omkring udtagningsmoms, som John er inde på. Den lineære nedskrivning bliver afskaffet og erstattet med en moms af markedsprisen. Dette skulle være sat i værk per 1. juni men er blevet udskudt indtil videre. Så vær opmærksom på hvad gælder når du stopper din virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Man skal så lige være opmærksom her omkring udtagningsmoms, som John er inde på. Den lineære nedskrivning bliver afskaffet og erstattet med en moms af markedsprisen. Dette skulle være sat i værk per 1. juni men er blevet udskudt indtil videre. Så vær opmærksom på hvad gælder når du stopper din virksomhed.

Det er så nok en jeg skal se at få sat mig ind i - når den en gang træder i kraft. Altså udtagningsmoms - fuld i anskaffelsesår - . 20% af oprindelig per år - og ned til 0 efter seks år, uanset den markedspris man skal give, kommer til at bortfalde, og blive til - ren moms af den markedspris man kan anskueliggøre

Også for varer man tager ud mens selskabet lever? 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Skulle have været trådt i kraft 1/6 men formentlig udskudt pga Covid19.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Heller ikke hvis det indkøbte er blevet nærmest værdiløst? 

Havde jeg kunne sælge det til ca. samme pris som jeg havde indkøbt det for, havde jeg jo gjort dette. (Men så havde jeg ikke stået i denne situation)



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

tcdk:
Heller ikke hvis det indkøbte er blevet nærmest værdiløst? 

Havde jeg kunne sælge det til ca. samme pris som jeg havde indkøbt det for, havde jeg jo gjort dette. (Men så havde jeg ikke stået i denne situation)
du skal bevise det værdiløse ved at finde noget tilsvarende fra samme år til f.eks 200 kr - eller få tilbud fra en proff handler med den type ting - momsen er stadigt fuld moms anskaffelsesår og så 20% ned per år fra den oprindelige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke noget problem - Der er flere i samme stand, men flere er dog prissat for højt i forhold til hvad de reelt sælges til.

Men rent praktisk - Så aner jeg stadigt ikke hvad jeg skal gøre.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)