Hej, Min kone og jeg, udlejer vores tidligere bolig, og den har været udlejet hele 2019, og kan se på regler hos skat, at så tæller det som erhvervsmæssig udlejning, og derfor skal de påføres som indtægt fra virksomhed på vores selvangivelse/oplysningsskema. Rente/gebyr udgifter til realkredit, er automatisk overført til rubrik 41, giver det nogen mening at flytte udlejningsdelen til rubrik 117 som der står på skats hjemmeside? (https://skat.dk/skat.aspx?oId=2234797) Jeg har lavet et regnskab med følgende: Leje indtægt Difference på leje indtægt og udgifterne har jeg så delt i 2, og anført i rubrik 111 på min og konens oplysningsskema. Jeg har selv en lille virksomhed ved siden af, der har jeg bare lagt min andel af overskudet fra udlejningen oveni overskudet fra min virksomhed? Manlger jeg noget? På forhånd tak :) MVH |
Thomas Nielsen:Rente/gebyr udgifter til realkredit, er automatisk overført til rubrik 41, giver det nogen mening at flytte udlejningsdelen til rubrik 117 som der står på skats hjemmeside? (https://skat.dk/skat.aspx?oId=2234797)
Ja, det giver da i høj grad mening - fradragsværdien er større ved at trække den fra i overskuddet fremfor at fradrage det som kapitalindkomst.
Thomas Nielsen:Jeg har lavet et regnskab med følgende:
Leje indtægt
Ejendomskat incl. renovation og skortensfejer
Forsikring
VedligeholdDifference på leje indtægt og udgifterne har jeg så delt i 2, og anført i rubrik 111 på min og konens oplysningsskema. Jeg har selv en lille virksomhed ved siden af, der har jeg bare lagt min andel af overskudet fra udlejningen oveni overskudet fra min virksomhed?
Umiddelbart ser det jo rigtigt ud - der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er.
Forbrugsudgifter, evt regnskab hermed, er det lagt over på lejeren?