Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Langsigtet strategi - overføre ophavsret mellem internationale virksomheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Min virksomhed er i dag registreret i Danmark, og det er herfra jeg arbejder. Senere på året flytter jeg til Schweiz, og planen er at bo der i nogle år, hvorefter planen er at slå teltpælene permanent ned i Norge. Mit spørgsmål her kommer i grove træk til at handle om hvor det er mest oplagt og korrekt at placere ophavsretten til de ideer som jeg er ved at udvikle.

1) Der er ideer i støbeskeen - de er i dag ikke knyttet til noget selskab, men det er noget jeg skal til at tage stilling til. Hvor er det mest oplagt at placere ejerskabet af disse ideer (i et dansk, schweizisk eller norsk selskab)?

2) Lad os sige at jeg tog tilbage til Danmark, efter Schweiz - altså droppede Norge - og havde placeret ophavsretten i et norsk selskab. Så skulle det danske selskab vel købe ophavsretten af det norske selskab, for at jeg på korrekt vis kunne arbejde videre? Eller findes der nogle legale konstruktioner der gør, at i og med at selskaberne har en form for relation til hinanden, kan overføre en ophavsret under andre vilkår? Kan man fx. lave en klausul, om at alle selskaberne har fælles eje at ophavsretten? (og i så fald kan man vel ikke bare lige pludselig poppe en virksomhed op i Norge, som så ejer 50% eller 33% af ophavsretten, uden at betale for det?)

Som jeg lige selv ser det, vil det korrekte svar nok være Norge? Det virker bare samtidig lidt omsonst :) Men jeg er ikke ekspert, og håber derfor her sidder nogle Aminoer med lidt kink for international business.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan du gøre lige så tosset du har lyst til. 

Må man spørge hvilken kanton du flytter til. (Det har betydning for din skatteprocent) prøv evt. At Google double dutch sandwich.

Også til slut vil jeg ønske dig alt muligt held og lykke med projektet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rent umiddelbart, meb vent på andre, så ville jeg oprette et dansk holding selskab (ApS) og lægge ophavsrettigheder der. Det selskab kan så eje hele - eller store dele af selskabet i CH og N og give disse adgang til ophavsrettighederne. .Skulle selskabet i CH eller N krakke - så vi ophavsrettigheder ligger beskyttet tilbage i DK holding

Hvor selskabernE beskattes vil i høj grad afgange af landet de drives fra -men det og din egen personlige skattesituation bør du søge kvalificeret konkret hjælp til udredning og rådgivning om.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver Kanton Zürich :) Jeg tjekker det ud, tusind tak!

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Super-interessant! Det er noget i den dur jeg er på udkig efter :-) Jeg prøver lige at grave lidt dybere ned i den konstruktion. Mange tak!

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

John er kommet med en løsning.

Nu skriver du ophavsret, du er sikker på, at det er ophavsret, og ikke f.eks varemærker, designrettigheder eller andet, som noget af det dækker over?

Hvis det er rent ophavsret, kunne du jo evt selv stå som ophavsmand, hvorved rettighederne følger dig. Så kan du give brugsret til diverse selskaber i forskellige lande. 

Men ovenstående afhænger nok i høj grad af, hvilke værker du vil skabe.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det drejer sig som udgangspunkt om ophavs/brugsretten af kildekoden udgangspunkt :) Men nu falder mine tanker måske mere over i "retten til at drive sitet".

Mit spørgsmål udspringer fordi jeg kender en som gik konkurs, og de ville gerne have deres kerneprodukt med over i en ny virksomhed og arbejde videre på. Og det skulle de betale for (om det var kurator, en domstol, e.a. der besluttede det, ved jeg ikke).

Men i en perfekt verden så lad os sige jeg driver en hjemmeside på www.example.com. Så flytter jeg fra til Norge, og vil gerne "flytte" projektet og operationen fra Danmark til Norge. Herunder kildekoden, men også databaser, domæner, kunder, mv. Virksomhederne vil hedde det samme, bare med andet land efter navnet, altså fx example.com Denmark bliver til example.com Norway eller example.com Switzerland.

Men her forstår jeg, at man måske kan placere det reelle ejerskab af projektet i holding-selskabet. Og så kan man udlicitere driften af projektet til de "midlertidige" driftselskaber i DK/CH/NO?

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)