Hej Min kammerat og jeg skal have stiftet hver vores holdingselskab (ApS), og hver af disse kommer til at eje 50 % af et driftselskab. Da vi er et startup og ikke kommer til at tjene de store summer til at starte med, så er vi selvfølgelig interesserede i at spare, hvor vi kan. Vi vil også være helt sikre på, hvad vi forpligter os selv til, når vi hver især ejer et holdingselskab, og når dette selskab driver et driftselskab. Der kommer ikke til at være den store aktivitet i holdingselskaberne - udelukkende for at flytte penge til og fra drift. Vi har fundet et advokatfirma, som vil stifte de tre selskaber for os. Heri indgår stiftelsesdokument, vedtægter samt ejerbog. Vi har fået et tilbud fra en bank ang. 3x erhvervskonti. Vi ved, at vi ved ansættelse af første medarbejder skal have lavet en APV. Vi ved, at vi hvert år (i hver af de tre selskaber) skal lave årsrapporter, bogføre samt holde minimum én generalforsamling for hvert selskab, hvor årsrapporten godkendes. Vi er dog i tvivl om så meget andet. Vi vil gerne undgå de store udgifter til revisorer, så vi skal først og fremmest fravælge revisionspligten. Vi vil gerne selv bogføre, lave momsindberetning, selvangivelse, årsrapporter, etc.. Problemet her er manglende erfaring, og vi aner simpelthen ikke, hvordan vi skal bære os ad med noget af det. Og vi er ikke engang sikre på, at listen ovenfor er komplet. Vi ved ikke, hvad det at drive 3x selskaber af ApS struktur kræver af os, og vi ved ikke, hvor vi skal finde ud af det uden at betale en masse penge til advokater og revisorer. Den eneste udgift, som vi er klar til at betale er stiftelse af selskaber samt gebyrer ift. erhvervelse af bankkonti og udgifter til arbejdsskadeforsikring for ejerne igennem driftselskabet. Mit spørgsmål er så, helt konkret, hvilke ting skal vi foretage os og forholde os til? Vi skal føre regnskab, udarbejde en APV, afholde generalforsamling, og hvad mere? Meget konkret liste ønskes. Der er noget ved navn momsregnskab, selvangivelse, etc.. Forresten, vores erhverv er digital distribuering af videospil. Vi laver hermed aftaler med platforme, som vi sælger vores spil igennem. Der er ingen fysisk eksport - kun digital. Skal virksomheden registreres for import/eksport? Jeg mener bestemt, at der skal undervises i ting som disse igennem folkeskolen og gymnasiet, da så mange er på bar bund, når de gerne vil lave en forretning - inklusiv os. Vi er bange. Bange for at bryde love. Vi vil egentlig bare drive vores forretning, og hvordan gør vi det? Ved at producere og distribuere spil. Det kan vi ikke, når erhvervslivet i Danmark har så mange krav og forpligtelser til selskabsejere. Det er ærgerligt, men sådan er det, og det må vi se i øjnene. Jeg håber, at I erfarne brugere herinde kan gøre os klogere på det at drive ApS selskaber. |
Hej!
Først og fremmest: Det lyder til at I har rigtig godt styr på langt det meste. Meget mere end de fleste nystartede iværksættere jeg har snakket med. Pas på I ikke bekymrer jer for meget over administrative detaljer. Helt seriøst; det skal I nok finde ud af med tiden!
Danmark er et rigtig godt land at være iværksætter i. Reglerne er få og simple, med nemID kan I logge på alle de offentlige services, I kan altid få hjælp af det offentlige, og de er gode til at minde jer om deadlines. (Bare husk at tjek jeres e-boks!)
Så take it easy, og fokuser på jeres business :)
Når det så er sagt, så lad mig prøve at svare på nogle af jeres spørgsmål. Jeg har 20 års erfaring som selvstændig, og startet en del selskaber selv.
Stiftelse
Det er virkelig nemt at stifte et selskab og at lave et stiftelsesdokument og ejerbog er 100% copy&paste. Så det skal I ikke betale mange penge for. Hvis det I har fået tilbudt, blot at et sæt standardvedtægter, så er der nærmest ikke grund til at lade en advokat gøre det.
For jeres egne holdningselskaber, kan I sagtens bruge en standardvedtægter (der er jo kun én ejer, så det er nemt at få flertal til at afvige fra regler eller ændre dem igen hvis nødvendigt)
Brug i stedet advokatpengene på vedtægter og især ejeraftale i driftsselskabet.
Fint med fravalg af revisionspligt. Det skal i bare skrive i stiftelsesdokumentet.
Årlige forpligtigelser
Selvom I har fravalgt revision, så vil I nok gerne have en revisor til at opsætte årsrapporter for jer, og indberette selskabsselvangivelse. Det er alligevel en smule for kompliceret at rode med selv syntes jeg. Det koster nok 3-6.000 kr/år per selskab.
De fleste holder blot skrivebordsgeneralforsamlinger. Dvs. revisor skriver et oplæg (rent copy&paste) sammen med årsrapporten, og I skriver bare under. Det skal i ikke spekulere på.
Forpligtigelser i løbet af året
Bogføring er ikke det sværeste i verden. Og der er noget rart, ved at have 100% styr på det selv. Så jeg vil anbefale jer at prøve at gøre det selv til at starte med. Brug Dinero eller Billy til det. I behøver ikke at forstå jer på kredit & debit, så længe i holder jer fra fx e-conomic :). Så kan I også nemt klare momsafregning selv. (jeg går ud fra at i lader jer momsregistrere)
Og lad vær med at spekulere på APV, før det bliver aktuelt :)
Jeg sælger også en digital service i det meste af verden, og erindrer ikke at det var nødvendigt med import/eksport registrering. Så længe i sælger til virksomheder i udlandet, så er det rimelig simpelt. Men hvis I begynder at sælge til privatpersoner i udlandet, så skal I kigge på One Stop Moms.