Mit job indebærer at jeg skal opbevare en del møbler og andre mindre effekter til styling af boliger. Hidtil har jeg klaret mig med diverse kælderrum men den går ikke længere. Jeg overvejer at bygge et anneks på min sommerhusgrund som skal bruges udelukkende til at opbevare møbler. Prisen bliver ca 170.000. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, må denne efterfølgende leje annekset af mig? Hvis ja, hvordan fastsætter man lejen? Er lejen momspligtig? Det skal siges at jeg ikke investerer i annekset såfremt det ikke kan udlejes til min virksomhed.
Du kan ikke som udgangspunkt leje ud til din virksomhed med fordel -da der ikke er noget bundfradrag men fuld skat af lejeindtægten. Lej dig ind et andet sted
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Få undersøgt om udgiften kan afskrives via virksomheden i stedet. Jeg kender slet ikke nok til de skattepligtige aspekter heraf, men hvis du er villig til at bruge så mange penge på byggeriet, kan det være godt givet ud med en god skatteadvokat; prøv Evt at forespørge en pris hos TVC Advokatfirma.
John, jeg skal lige forstå en ting, du siger der ikke er bundfradrag. Lad os antage at jeg i stedet køber en butik, faste månedlige udgifter er X (vand varme, fællesudgifter og ejendomsskat), hvis jeg udlejer til mit firma for sammen leje som svarer til de samlede månedlige udgifter er det så tilladt? Der bliver jo ingen skat af overskud for mig som privat person da udgifter er lig med leje.
John, jeg skal lige forstå en ting, du siger der ikke er bundfradrag. Lad os antage at jeg i stedet køber en butik, faste månedlige udgifter er X (vand varme, fællesudgifter og ejendomsskat), hvis jeg udlejer til mit firma for sammen leje som svarer til de samlede månedlige udgifter er det så tilladt? Der bliver jo ingen skat af overskud for mig som privat person da udgifter er lig med leje.
du vil have klar risiko at skat mener lejen ikke er markedsmæssig - specielt når du jo bevidst kører 0 hvor du som person jo har værdistigningen osv - hvorfor ikke købe butikken i firmaform og alene bruge den til firma og intet andet - hovedejer og udleje til sig selv skal frarådes
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER