Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af import-moms ved "dropshipping" fra ikke EU til andet EU land (ikke DK)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Hvis en vare sælges fra DK til EU (ikke DK), varen shippes direkte fra producent uden for EU til kunden (EU ikke DK)
og sælger (DK virk.) tager ansvaret for logistik, transport og omkostninger herved (inkl. import moms).

Hvorledes bogføres import omkostningerne (told, moms) da disse kommer fra et andet EU land end DK (varen sendes jo direkte fra producent uden for EU) ?

Lidt baggrund:
Er blevet oplyst at import moms (fra andet EU land) er en udgift ligesom fragt men ikke kan behandles som DK import moms.
Når jeg skriver "dropshipping" er det ikke ment som med en dropship-service men bare at vi køber egne vare EXV og sender direkte fra fabrik (producent).
Svaret på ovenstående kan være afhængigt af om salget er B2B eller B2C, men kernen omkring importmoms betalt i forbindelse med shipping uden for EU til andet EU land er vel identisk.

Håber nogen vil oplyse mig !

Tak !
Nils

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46683
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Det var for komplekst til mig men kort

Nils.:
Hvis en vare sælges fra DK til EU (ikke DK), varen shippes direkte fra producent uden for EU til kunden (EU ikke DK)
og sælger (DK virk.) tager ansvaret for logistik, transport og omkostninger herved (inkl. import moms).
så forstår jeg ikke helt hvad du mener med at sælger tager ansvar for importmomsen og vel tolden?

Varen som en virksomhed udenfor EU sender til en i EU, vil ved ankomst til den EU grænse af told blive pålagt told og afgift - og for private moms til betaling før varen udleveres, og for momsregistrerede, en importmoms de skal angive.

Varen kan ikke udleveres, før told, afgift og moms er betalt i modtagerlandet.

Hvordan du kan undgå det - og betale det til toldmyndigheden i modtagerlandet uden at have en virksomhed med moms i det EU land som varen ankommer til, tror jeg ikke jeg forstår?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 20
Skrevet kl. 15:51
1000 tak for dit input !
Vi undgår ikke at betale afgift og moms i modtagerlandet, men jo vi betaler udgiften , uden at have virksomhed i dette land, speditør sender ganske enkelt regning til os i stedet for kunden.
Jeg tænker ud af dit svar at dette er kernen i problemet, vi kan sikkert godt betale momsen i dette andet land, vi kan bare ikke trække den fra nogen steder?????

Vi sælger varen til en fast pris, dvs fragt og alt andet inklusiv (told/moms).
Det er for kompliceret for kunderne at tage sig af import og inden vi gjorde dette (fast total pris) solgte vi intet, prisen er naturligvis markant større med denne udgift + service men kunderne er der og foretrækker denne model.
Vi aftale med vores logistik partner at de sende alle omkostninger til os, og lover kunden at der ikke kommer nogle overraskelser for dem.
Deraf spørgsmålet vedr. bogføring af importudgifter af vare importeret i anden EU stat men solgt af virksomhed i DK.

Br
Nils

PS: Jeg burde måske nævne at vore forsendelser som minimum har værdier over 10.000 DKr
Vi sælger også uden for EU på samme vis, til tider sender toldmyndigheder regning til kunde og ikke speditør (mest USA), i de tilfælde betaler vi kunden tilbage for denne udgift.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:03

det ændrer ikke ved mit første svar - du må skulle være registreret i de lande du har dine kunder som du beskriver det

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

Cookie - John Hannover:
Hvordan du kan undgå det - og betale det til toldmyndigheden i modtagerlandet uden at have en virksomhed med moms i det EU land som varen ankommer til, tror jeg ikke jeg forstår?

Det er netop det. Registrering i det pågældende EU-land er som udgangspunkt konsekvensen. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 18:30

Nils.:
Jeg burde måske nævne at vore forsendelser som minimum har værdier over 10.000 DKr

Når der er tale vare af så høj pris, forstår jeg ikke hvorfor du bruger dropshipping, da omkostningerne og besværet mht. indfortoldning  / moms er ret store. I sidste ende vil det formodentligt være langt nemmere og væsentligt billigere at sende varen fra DK til dine kunder i EU.

Tilmeldt 19. Mar 20
Skrevet kl. 19:01
Hej

Tak for svar

Det dreje sig om store vare, så fragten udgør ca. 20% af slutprisen (u. moms)
Det koster næsten det samme at sende vare internt fra DK til EU som at sende den direkte fra producent til kunde, dvs dobbelt fragtomkostning hvis varen først sendes til DK og derefter til kunde, plus den ekstra tid dette medføre.
Hvis der er nok ordre sender vi dog fra producent til os selv og herefter ud til diverse kunder, men pt kun hvis der er så mange ordre at fragtprisen fra producent til os bliver nævneværdigt påvirket.
Er der korrekt forstået at en importtold eller moms i et andet EU land ikke kan fratrækkes som moms i DK ?

Ps: som jeg noterede tidliger skal vi have et system der kan fungere med "dropshipping" mht vores salg uden for EU, det giver slet ikke mening at få disse vare til DK først med de fragtomkostning og tider vi har med at gøre.
Men at betale en moms og ikke kunne trække den fra virker skørt, specielt i EU
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nils.:
Er der korrekt forstået at en importtold eller moms i et andet EU land ikke kan fratrækkes som moms i DK ?
ja kun af en momsreg i det land

Man kan trække den fra men skal så bare være momsregistreret med filial/selskab i det land. Du kan se på trekantshandel - men det kræver stadigt - at ved indfortoldning skal der være en momsreg virksomhed  og - ingen i EU kan sende varer uden moms til private i EU - det ville jo skabe momsundgåelse - alle i sønderjylland ville få leveret alt fra nordtyskland 

det du beskriver 

Nils.:
varen shippes direkte fra producent uden for EU til kunden
betyder at det er den private kunde der modtager varen som skal betale moms og told og slet ikke dig - og den private kan naturligvis ikke trække told og moms fra og du har ingen dobbelt moms. 

Det vil også fordre - at den EU private har regningen fra dig til værdisættelse ved indfortoldning - da det jo ikke er den pris som leverandører tager til dig, der skal ligge til grund, men kundes værdi/betaling for varen

Tag ½ time med en revisor personligt møde 

Det du vil, kommer til at fordre du enten tager hjem via DK eller har noget moms reg i dine kunders land

Med den lille fortjeneste kan jeg heller ikke lade være med at frygte for returvarer - som i mange grupper kan være 40% af alle varer

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 20:18

Nils.:
Det dreje sig om store vare, så fragten udgør ca. 20% af slutprisen (u. moms)
Det koster næsten det samme at sende vare internt fra DK til EU som at sende den direkte fra producent til kunde, dvs dobbelt

Det lyder lidt voldsomt,  Hvad land får du varerne fra?  Hvordan kommer de frem til kunden? Bil/fly/ skib?  Er det producenter der forstår fragten? Hvad vægt/ volumen har dine produkter ?

I øvrigt er det vigtigt du tænker på omkostningerne og besværet ved at blive moms reg. i andre EU lande.

Tilmeldt 19. Mar 20
Skrevet kl. 00:26
Varene kommer fra mere end en producent men fortrinvis asien (Japan er en)
Ofte fragtes de med fly, kun når kvantiten er stor nok benyttes container
Producenten sælger til os EXV
Varene er lavet på mål til den specifikke kunde (vigtigt vedr. reklsmstion)
Nej vi ønsker ikke ab blive momsregistreret i hver EU stat

Det vi sælger er en nichevare og ikke i store mængder, jeg havde med mit spørgsmål håbet på at der i EU var en mulighed for at se moms som moms uanset hvilke land den er betalt i, efter som varen jo kan flyttes frit rundt i det indre marked efter import.
Vi har ingen forventning om ikke at betale importafgifter men som det ser ud kan vi vel kun vælge imellem (B2B):
1.Forsendelse direkte til kunden men en merudgift til import i kundens stat (EU) som ikke kan fratrækkes
2.Dobbelt forsendelse fra producent til DK og derefter til kunde i EU

Vi bevæger os i øjeblikket fra 1. mod 2. men som lovgivningen er bliver vi sikkert nød til at sælge fra virksomhed i produktionsland for ikke at have denne merudgift.
Virksomheder som DELL der producere i Kina kan jo have en virksomhed i hver enkelte EU stat og dermed klare momsregning per stat, det er ikke en mulighed med vores størelse.

Jeg takker for jeres tid og lyst til at kigge på dette og komme med bud
Haø en god weekend og husk at vaske hænder !
Nils
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)