Jeg har naturligvis forsøgt at sætte mig lidt ind emnet selv, men efter for nyligt at være blevet spurgt om amba måske ikke var en bedre idé til formålet end I/S, er jeg stadig ikke helt sikker på hvilke fordele og ulemper det ville have. Det drejer sig om et pladeselskab (så allerede her ved vi jo at det næppe bliver nogen stor forretning) med foreløbigt to ejere, som til gengæld for rettighederne til nogle indspilninger, forpligter sig til at levere nogle forskellige ydelser indenfor udgivelse, registrering, markedsføring og PR. Af indtægten fra disse rettigheder udbetaler vi royalties. - Der skal skydes nogle små-beløb ind i virksomheden, for at komme i gang, men foruden det skal der ikke indkøbes noget, som kassebeholdningen ikke kan dække. - Virksomheden kommer realistisk set ikke til at have nogen særligt stor omsætning - En eventuel fortjeneste er først og fremmest tænkt til at blive liggende i kassen, så den kan bruges på at udgive den næste plade, men hvis det går over al forventning, kunne det naturligvis være rart at have muligheden for at trække lidt ud. Foruden virksomhedens primære virke, er det også tanken at vi kan tage noget af vores PR-arbejde, som ikke er for plader vi udgiver, med ind i forretningen, bare fordi vi indtil nu har kørt fakturarer herfor på vores CPR-numre og i år risikerer at komme over 50.000 kroner hver især. For ikke at skulle have gang i for mange CVR-numre, kunne vi samle det i virksomheden her, men alt hvad vi fakturerer, som ikke har med pladeselskabets udgivelser at gøre, skal vi kunne hive ud af virksomheden med det samme.. Man kunne sagtens forestille sig at vi en dag ville gøre brug af at udvide ejergruppen, især hvis det var muligt at give små andele (eks. Ejer C får 1 andel, mens Ejer A og Ejer B hver har 100), men foreløbigt er det ikke afgørende at vi har den mulighed. Udgangspunktet var som sagt at starte I/S, men så fik nogen plantet idéen om et amba - hvad siger I? Hvad giver os flest muligheder og fordele, og hvad giver os mindst papirarbejde? På forhånd tak! |
Giver a.m.b.a eller I/S bedst mening for os?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)