Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - løn, moms og alt det andet - Hvordan ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har i forbindelse med opstart af smedevirksomhed fået lidt kontakter hvor den ene blandt andet gerne vil hyre mig til at hjælpe i hans butik.
Det er sgu meget godt, så er der lidt til kalenderen og lidt penge i kassen.

Men midt i det hele kom jeg så til at tænke på, hvad med momsen, hvordan skal den så afregnes ?

Lad os sige jeg får 250+moms, dvs 312,5,- i timen


Det er nok et forholdvis dumt spørgsmål, men jeg kan vel ikke trække alle 312.5,- i timen ud til løn, for momsen skal stadig betales af dem, ikke ?

Jeg kender jo nok svaret, men derfor skal jeg lige være sikker på at jeg ikke overser noget her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke tale om løn og så moms. Hvis skat mener du er lønmodtager så får du ikke momsfradrag for noget og skat af din moms da der ikke er moms på løn, og er det fra et selskab kan det være skat over 100%

Du skal være stensikker på det ER ren selvstændig virksomhed og det lyder det ikke helt til med "hjælpe i hans butik" - det bør nu nok være helt alm a skatte løn https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Men ellers nej - du skal jo betale momsen ind til skat og har så 250 kr - men jeg synes det lyder farligt det I har plan om - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg udlejer mig selv til ham og skriver en faktura på mine timer, på den måde hjælper jeg til i hans "butik", men uden at være ansat. 
Det er normalt kendt at man som freelance er lejet ind på den måde og så fakturere sådan. Det er ihvertfald noget mange gør :) 


Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian H.:

Hej John

Jeg udlejer mig selv til ham og skriver en faktura på mine timer, på den måde hjælper jeg til i hans "butik", men uden at være ansat. 
Det er normalt kendt at man som freelance er lejet ind på den måde og så fakturere sådan. Det er ihvertfald noget mange gør :) 


Mvh

sikkert - det ændrer ikke ved at det meget nemt kan være mod kildeskatteloven og der også hvert år er nogen der får en meget ubehagelig effekt ud af det

Man bliver ikke selvstændig bare fordi man har CVR og KAN fakturere med moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skam ikke for at arbejde der fuldtid, det er kun for at fylde kalenderen ud. Han har arbejde nok til at jeg kan hjælpe on/off langt ind i 2022, men jeg har mest interesse i at få kørt virksomheden op og leve af forskellige kunder da det absolut bedre kan betale sig, men det er en god ting at have i baghånden til de måneder hvor det måske står stille :) 

Det er skam ikke tiltænkt at jeg skal køre 37 timers uge hos ham 52 uger om året bare fordi jeg har CVR nummer :) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)