Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamationsret privat/erhverv lovgivning.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Apr 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige et spørgsmål om reklamationsret... sagen som sådan.

Jeg har en lille virksomhed (kun mig selv) Jeg købte en ny alm. indbygnings-ovn (d. 1-7-2019) hos et kendt hvidevare firma. (de er ikke problemet tror jeg, derfor intet navn)

Jeg bruger ovnen dagligt 1-2 timer og nu er sagen den at noget af elektronikken har sit eget liv.

Jeg kontaktet Bauknecht som er produkcent af ovnen for at få den fikset, hvilke var under standartkøbeloven troede jeg.

Ovnen købte og hentet jeg i butikken og betalte som almindelig person.

Da reparatøren så kommer er det ikke Buaknecht egne mekanikker men han stiller sig på bagben ¤da jeg jo viste at jeg ikke måtte bruge ovnen erhvervsmæssig og da den nu var over et ½ år gammel gælder garantien ikke og da den bruges erhvervsmæssigt  dur reklamations retten heller ikke. Hvilke jeg ikke forstår da den jo er købt som privat.. jeg havde før denne ovn en siemens ovn som fik skiftet låge pakninger 4 gange over 2 år på garantien uden noget brok.

Nå men manden ville kun lave ovnen hvis jeg selv ville betale så han kørte med uforrettet sag. Gider ikke blive presset til noget jeg mener ikke er rigtigt.

Spørgsmålet er så:

Nu har jeg så fået en faktura fra reparatøren på ca. 1000 kr. fordi han har været forbi mig uden at lave noget. Skal jeg betale denne regning da det jo ikke er mig der er hans ordregiver. eller prøver firmaet bare at lave et barn på mig. 

Findes der noget lovgivning om dette???

Det vil jo svare til at min bror laver en aftale med mig om at jeg møder op på en fiktiv adresse og får at vide at jeg ikke skal lave mit produkt der og køre igen men alligevel sendere regningen til dem på den fiktive adresse.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12926
Skrevet kl. 11:40

Start med at forespørg hos Bauknecht hvordan de forholder sig til sagen.  Gør dem opmærksom på at du intet har fået oplyst om forbud mod prof. brug eller har er blevet specielle reklamationsregler for B2B kunder.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:25

baker.mc:

Har lige et spørgsmål om reklamationsret... sagen som sådan.

Jeg har en lille virksomhed (kun mig selv) Jeg købte en ny alm. indbygnings-ovn (d. 1-7-2019) hos et kendt hvidevare firma. (de er ikke problemet tror jeg, derfor intet navn)

Jeg bruger ovnen dagligt 1-2 timer og nu er sagen den at noget af elektronikken har sit eget liv.

Jeg kontaktet Bauknecht som er produkcent af ovnen for at få den fikset, hvilke var under standartkøbeloven troede jeg.

Ovnen købte og hentet jeg i butikken og betalte som almindelig person.

Da reparatøren så kommer er det ikke Buaknecht egne mekanikker men han stiller sig på bagben ¤da jeg jo viste at jeg ikke måtte bruge ovnen erhvervsmæssig og da den nu var over et ½ år gammel gælder garantien ikke og da den bruges erhvervsmæssigt  dur reklamations retten heller ikke. Hvilke jeg ikke forstår da den jo er købt som privat.. jeg havde før denne ovn en siemens ovn som fik skiftet låge pakninger 4 gange over 2 år på garantien uden noget brok.

Nå men manden ville kun lave ovnen hvis jeg selv ville betale så han kørte med uforrettet sag. Gider ikke blive presset til noget jeg mener ikke er rigtigt.

Spørgsmålet er så:

Nu har jeg så fået en faktura fra reparatøren på ca. 1000 kr. fordi han har været forbi mig uden at lave noget. Skal jeg betale denne regning da det jo ikke er mig der er hans ordregiver. eller prøver firmaet bare at lave et barn på mig. 

Findes der noget lovgivning om dette???

Det vil jo svare til at min bror laver en aftale med mig om at jeg møder op på en fiktiv adresse og får at vide at jeg ikke skal lave mit produkt der og køre igen men alligevel sendere regningen til dem på den fiktive adresse.

Reklamationsretten gælder kun i forbrugerkøb! At du har købt ovnen som privatperson gør det ikke automatisk til et forbrugerkøb - du bør læse både købelovens § 4 og § 4a, måske giver det en indikation af hvorfor dit køb "formentlig" ikke er et forbrugerkøb.

Omkring det at du skal betale for service, herunder fordi du sender reparatøren hjem, er ganske naturligt. Normalvis har man som virksomhed en forsikring til at dække den slags, ellers er det at betragte som en normal risiko ved at drive virksomhed.

Hvis der er tale om en mangel, altså at ovnen ikke burde være gået i stykker ved det du har brugt den til, så skal du reklamere overfor sælger.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Start med at forespørg hos Bauknecht hvordan de forholder sig til sagen.  Gør dem opmærksom på at du intet har fået oplyst om forbud mod prof. brug eller har er blevet specielle reklamationsregler for B2B kunder.

Ah come on - hvis du går ned i Elgiganten, Power, Bilka eller lign. kan du ikke forvente at få oplyst B2B-rettigheder!

Det kan da godt være producenten viser sig at være "large" og yde en kundeservice udover forventet, men at komme med købeloven og sige, at man forventer forbrugerrettigheder burde gælde for erhvervsdrivende også er decideret dumt og naivt

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12926
Skrevet kl. 14:54

Jesper_nl:
Ah come on - hvis du går ned i Elgiganten, Power, Bilka eller lign. kan du ikke forvente at få oplyst B2B-rettigheder!

Men er det vel sælger problem, så de ikke oplyser det.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Jesper_nl:

Men er det vel sælger problem, så de ikke oplyser det.

Egentlig ikke - en sælger skal ikke oplyse om reklamationsret, han skal iagttage den. 
prøv at forestille dig et kaos, hvis kassemedarbejderen nede i Bilka skulle spørge alle kunder om de er forbruger eller erhvervsdrivende og derefter oplyse dem om deres køberetlige rettigheder.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)