Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fungerer det præcist, hvis et driftsselskab ejes af 3 holdingselskaber og 1 privatperson?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tænker med hensyn til udbytte, beskatning og eventuelt frasalg senere hen. I dette scenarie er jeg den ene privatperson, der kan komme ind i en ejerkreds på 3 holdingselskaber. Det kan ikke betale sig for mig at oprette en holdingselskab med henblik på udbyttebetaling. Dette betales i stedet for som løn, hvilket vil give en lavere beskatning end gennem holding.

Mit spørgsmål er derfor, om det vil være fordelagtigt for mig på nuværende tidspunkt at oprette et holdingselskab til at eje min andel (10%)?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der for få oplysninger til her. Du har ret i holdig let koster dig nogle tusinde kroner - måske 4000 til en bankkonto og 1000 til lovpligtig arbejdsskadeforsikring og måske noget regnskab. Havde du holding var der 22% skat i selskabet og så kunne du tage udbytte selv i holding for de første ca 55 t kr til 27% og det giver samlet ca 40% (du kan ikke lægge dem sammen) svarende til løn.

Løn skal for ejer gerne være i forhold til en arbejdsindsats - og i alle fald jo være mere end udbyttet - da udbytte jo er efter 22% selskabsskat og så de måske 27% for modtager der hæver udbytte selv  mens løn jo betyder der ikke først er selskabsskat Løn er fleksibel - udbytte fordeles altid med % i forhold til anparts %

Udtræden kræver, at nogen vil købe dine anparter, ellers kan du ikke komme ud. Det bør være en del af en ejeraftale - om I skal byde på anparterne - og feks højest bydende så skal tage dem.

Udtræden betyder at du beskattes af gevinst/fradrag for tab som aktieindkomst . i forhold til din købspris for anparterne - forudsat du kan sælge dem

Du må tage de formentlig 5-8.000 omk ved et holding og holde op mod evt fordel/bagdel . 

Måske du skal sidde 1/2 time med en revisor og lave lidt regneeksempler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, mange tak for hurtigt svar John!

Hvis vi kigger på en anden problemstilling:

Min 'løn' udbetales i form af ren provision ved salg, og så siger vi som eksempel at jeg har 10.000kr provision til udbetaling. Vil jeg som konsulentansat skulle betale AM-bidrag?

På den måde vil jeg skulle privat betale 8% AM-bidrag og 37% skat, hvilket giver 5.796kr efter skat.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du vil skulle betale AM bidrag af alle arbejdsindkomster, men du kan ikke lægge tal sammen som du gør - for først 8% og så 37 af RESTEN giver samlet ca 40% 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)