I 2013/14 investerede jeg via mit enmandsfirma omkring 100.000 kr. i en startup og fik en ejerandel på 8 %. Fra 2014 og frem til nu har der været en række investeringsrunder fra andre investorer, og min ejerandel var ved udgangen af 2019 nede på 2,3 % - svarende til 4.500 aktier, der havde en værdi på ca. 400 kr. pr. aktie (baseret på aktieprisen ved seneste investeringsrunde). I starten af 2020 besluttede 2/3 af ejerkredsen at nedskrive værdien af alle aktier i virksomheden til 0 kr. Dette skyldes flere forskellige forhold, som dog umiddelbart ikke er relevant ift. mit spørgsmål.
Mit spørgsmål går på: Kan jeg få fradrag for mit tab ved denne investering? Jeg har ikke andre aktiviteter i mit enmandsfirma og der har ikke været nogle udlodninger eller lignende.
Kan jeg få fradrag for mit tab ved denne investering?
Ja, den dag du enten sælger dine aktier og endeligt konstaterer et tab eller når selskabet ophører.
Lier: Det er vel egentligt slet ikke en investering, der ligger i et CVR (enkeltmandsvirksomheden), men en personlig investering? Og hvis enkeltmandsvirksomheden ikke har andre aktiviteter, så kunne det i bund og grund lige så godt lukke (for at spare tid og penge til erhvervskonto og andre erhvervs-pligter fra det offentlige)
noget er galt - for du kan ikke eje aktier som sådan i alm enkeltmands - Hvem står som ejer af aktierne?
Hvad ejerne skriver ting op og ned til, påvirker ikke din skat/fradrag - men hvis du - og jeg må altså tro det har været som privatperson - måske privat hævet i enkeltmands eller hvad vej jeg - 100.000 kr som du kan påvise som din investering i anparter via købsdokumenter mm - så har du et fradrag den dag du konstaterer tabet = når du går ud af investeringen - man vise du har solgt anpartene - eller kan vise selskabet er lukke/konkurs eller hvad ved jeg - ikke ellers
Jeg tror det kan betale sig lige at lade en revisor eller kyndig på området se - hvad du kan påvise i forbindelse med dit køb af anparter i 2014 og hvem der står som ejer faktisk - tror det er dig privat
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER