Derfor synes jeg (personlig holdning) at man som privatperson hverken har ret eller pligt til at spørge yderligere.
du er vel ikke uenig i, at man som privatperson - så vel som virksomhed - kan være medskyldig i snyd - hvis først man er opmærksom på det - her med EN bank angivet på regningen og betaling skal ske til en helt anden, og intet CVR. Har man mistanke om, at man medvirker til noget ulovligt - kan man være medskyldig.
Jeg mener der er stor forskel på om du er privatperson eller virksomhed i dette spørgsmål!
Som privatperson skal der jo meget mere til end hvis man er virksomhed i forhold til hvornår man rent juridisk er medskyldig i snyd.
Hvis man som privatperson har mistanke om snyd har nærmest ikke ret til noget som helst, i hvert fald ikke i forhold til virksomheden. Det eneste man nærmest kan forlange er at få oplyst, er hvortil man kan betale med frigørende virkning.
Som virksomhed er sagen en helt anden. Her har man jo pligt til at undersøge en række sammenhænge mellem modtagne fakturaer, oplyste cvr-numre m.m.
Men sidste ende, så har en privatperson kun meget begrænset pligt til at undersøge om man medvirker til noget ulovligt - Medskyldighed begynder først når man undlader at videregive sin mistanke til rette myndighed.
Derfor synes jeg (personlig holdning) at man som privatperson hverken har ret eller pligt til at spørge yderligere.
Jeg synes vi samfundsmæssigt - hvis først vi mener - at her snydes og betales til en privat person privatkonto - og køres uden om CVR nummeret, at det er mere end naturligt, at hjælpe samfundet - og bede om et CVR som skal fremgå af regninger fra firmaet - Når mistanken så klart er der - som her - i et område hvor der reelt ER meget sort som køreskoler, så er der intet galt i at bede om at få korrekt CVR i det mindste.
vh John Hannover
Fuldstændig enig i, at sort arbejde/skatte- og afgiftsnyd, hvidvask m.m. er samfundsproblem.
Men (min holdning) er, at det som udgangspunkt er en myndighedsopgave at løse. Hvis man har en konkret mistanke som i dette tilfælde - tilmed på et område med en "blakket" ry - så skal man rette henvendelse til Skat. De må be- eller afkræfte mistanken!
Og nej, der er intet galt i at spørge om et cvr-nummer! men hvor mange gange skal man spørge? - Jeg siger én gang (min holdning), og det har trådstarter allerede gjort, derfor siger jeg også at trådstarter skal gå til rette myndighed i stedet for at lege politi og samle flere beviser.