Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overføre penge fra APS til VSO

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg havde en snak med min revisor denne uge omkring min strategi for firma. Jeg ønsker at arbejde i ti år, og derefter tømme firma for penge som en slags pension. Da man i VSO kan modregne selskabskat når man senere trækker penge ud, vil det være en stor fordel at føre overskud fra mit APS over i dette, investere pengene i ETF og så bare lad dem stå og yngle ind til jeg vælger at stoppe. Kan så løbende sælge ETF'erne og trække det ud som løn, men med en modregning på de 22% i skat. Men jeg havde forståelse af at man ikke bare må føre penge imellem firmaer man ejer? Blandt andet i henhold til om det er et fast ansættelses forhold i henhold til at have flere kunder f.eks. Kan det passe man godt bare en gang om året må føre sit overskud over i et VSO? Min revisor siger det er der intet problem i, og jeg syntes at have læst flere gange herinde at dette ikke er lovligt? Er det bare mig der har misforstået noget?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ren og skær nysgerrighed; Din revisor, er han godkendt revisor (statsautoriseret eller registreret)?

Microsoft Konsulent:

Jeg havde en snak med min revisor denne uge omkring min strategi for firma. Jeg ønsker at arbejde i ti år, og derefter tømme firma for penge som en slags pension. Da man i VSO kan modregne selskabskat når man senere trækker penge ud, vil det være en stor fordel at føre overskud fra mit APS over i dette, investere pengene i ETF og så bare lad dem stå og yngle ind til jeg vælger at stoppe. Kan så løbende sælge ETF'erne og trække det ud som løn, men med en modregning på de 22% i skat. Men jeg havde forståelse af at man ikke bare må føre penge imellem firmaer man ejer? Blandt andet i henhold til om det er et fast ansættelses forhold i henhold til at have flere kunder f.eks. Kan det passe man godt bare en gang om året må føre sit overskud over i et VSO? Min revisor siger det er der intet problem i, og jeg syntes at have læst flere gange herinde at dette ikke er lovligt? Er det bare mig der har misforstået noget?

Du har tidligere spurgt om det samme, så noget af dette bliver en gentagelse.

 

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at det giver ingen mening overhovedet at sammenligne modregningen af virksomhedsskat med det at betale selskabsskat. Når det så er sagt, så er den grundliggende betingelse for at modregne; at du i første omgang har betalt virksomhedsskatten.

 

Nu kommer gentagelsen så; der er ingen væsentlig forskel i det udbetalte beløb (det du har i hånden når skatterne er afregnet) i forhold til om du vælger en VSO eller et kapitalselskab til din "pensionsopsparing" - Så hvis du vil flytte "overskud" fra et ApS til en VSO, så skal skatten ikke være begrundelsen.

 

Nu har din "kloge" revisor husket at oplyse dig om de risici der er ved at flytte "overskud" fra et ApS til en VSO. 

1) En VSO kan slet ikke investere i værdipapirer! Konsekvensen er fuld beskatning af hele det investerede beløb.

2) En VSO skal holdes "i live", dvs. ordningen kan kun bruges hvis der er erhvervsmæssig aktivitet! Konsekvensen er fuld beskatning af hele det opsparede beløb.

 

Det at flytte overskuddet fra et ApS til VSO kan godt lade sig gøre, men det er ikke ubetinget lige til. Så husk lige risikoen for dobbeltbeskatning, hvis der ikke er styr på reglerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes det er underligt din revisor roder med det med at flytte overskud til VSO - som skattemæssigt ikke umiddelbart giver mening i forhold til stille og roligt tage 27% udbytteskat - og som klart kan indebære risiko hvis du bare lige flytter - for det kan du ikke bare lige gøre - er det virkeligt en aut. revisor, eller en bogholder der kalder sig revisor (min afdøde hund krævede jeg kaldte den det hele sit liv) - alle må kalde sig det?

Det er helt enkelt ikke de tanker værd - hvis du for alvor vil spare op til om 10 år og kunne være pensionist i live på et tidspunkt - så er ratepension og livrente i dag med en vis ekstra skattebesparelsespræmie - som tilmed stiger når du nærmer dig pensionsalderen - så DET kan give stor mening http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Han er uddannet Cand merc Aud. Hvad det helt præcist betyder om han er autoriseret ved jeg ikke. Hvis vi tager den ene del, kan jeg godt se i siger det ikke betaler sig at overføre til en VSO. Og den del forstår jeg stadig ikke selvom vi har haft den før.

Jeg har omkring 1.5 million i overskud. Af dette skal jeg i begge tilfælde betale selskabs skat på 22% selskabsskat. Om 10 år skal jeg i et APS betale fuld indkomst skat af de resterende penge. I et VSO kan jeg modregne de 22% i den indkomst skat jeg ellers skulle have betalt. Det vil sige hvis jeg skulle have betalt 42% skat bliver jeg modregnet og betaler kun 20% skat. Hvordan kan dette ikke være en fordel forstår jeg simpelthen ikke? Jeg betaler desuden et størrere beløb hver måned til livrente og rate. Grunden til jeg gerne vil spare op i firma også, er fordi jeg mener jeg selv kan forrente penge bedre end pension, og fordi jeg ikke behøver vente til jeg bliver 60 år. Man må god investere i nogle ETF typer i VSO, er du sikker på dette er korrekt? Har læst flere steder at det må man godt? Hvis man har ETF i en VSO vil der altid være aktivitet i form af renter.

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi må bede til at din revisor har helt fat i reglerne for at overføre et overskud fra selskabsbeskattet ApS til VSO uden løn/udbytte og så du på ingen måde kommer ud i ulovligt aktionærlån

Jesper_NL eller Lier eller andre gode - hvad skal der til for at flytte overskud fra selskab til VSO?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Og naturligvis sådan at man ikke først har betalt selskabsskat 22% i ApS og så skal overføre uden løn eller udbytte til VSO og der få 22% af den indtægt for året - oven i - og så fuld skat ved hævning - for så kunne man jo lige så godt have 22% i ApS og fuld skat ved løn siden -

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I følge ham er det ikke et problem så længe man er ejer af begge selskaber og man ikke fakturere moms. Jeg vil som sagt beholde APS og dermed have to selskaber. Så jeg fakturere alt fra APS. Jeg trækker løn og udbytte (108k da jeg har en kone) fra APS. Når hele boet er gjort op i APS sender jeg en faktura fra VSO til APS, det vil sige der nu er et overskud på 0 i APS og et overskud i VSO i stedet. Man bliver trukket 2% i VSO (kender ikke helt grunden). Efterfølgende betaler jeg 22 acconto skat i VSO. De 22% vil blive modregnet den tag jeg trækker noget ud af firma.

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Sku stå den dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Og der er ikke risiko for at skat siger - En faktura for HVAD - og hvordan blev den prissat af to helt uden armslængde - Hvad udførte det VSO eller var det maskeret udbytte?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)