Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal en side som den her betale moms?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude, er der nogle kloge hoveder som kan fortælle mig om der skal betales moms på en side som den her? blastup.com

Umiddelbart kan jeg ikke se at de betaler moms når man køber hos dem. Det er en svensk virksomhed, så det er nok det tætteste jeg kommer. Jeg tænker at det er muligt, at de bare trækker beløbet fra efterfølgende, men normalt er det noget man gerne vil have kunden til at betale - derfor jeg undrer mig?

Jeg spørger fordi jeg muligvis har planer om at lave en lignende side. Tak for jeres tid.

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige hurtigt for at beskrive hvad siden er omkring, så kan man kan likes, følgere osv. ("digitale ydelser"). De fungerer desuden blot som en reseller, hvis det gør nogen forskel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

som jeg ser den side så er det salg af ydelse og så er der i EU moms på - ved værdi under 10.000 € per 12 mdr kan det være det lokale salgslands moms - ved over skal det være momsreg i alle EU lande og pålægge moms ud fra købers EU land.

jeg kan ikke se nogen grund til at salg af ydelse - likes som her eller andet - ikke skulle være en klart momspligtig aktivitet. Om de snyder ved jeg så ikke

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jojoe:
Umiddelbart kan jeg ikke se at de betaler moms når man køber hos dem. Det er en svensk virksomhed, så det er nok det tætteste jeg kommer. Jeg tænker at det er muligt, at de bare trækker beløbet fra efterfølgende, men normalt er det noget man gerne vil have kunden til at betale - derfor jeg undrer mig?

Hvordan de behandler moms fremgår af deres forretningsbetingelser. Det er i tråd med John H's svar. 

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svar. Har bare efterhånden lagt mærke til at næsten ingen af de her slags sider, fremviser noget med moms e.lign.

Man vælger land under betalingsformen, men det fremgår stadig ikke om momsen bliver lagt oveni beløbet, eller hvordan de gør det.

Lier: Umiddelbart kan jeg ikke se hvor det angår med momsen i deres forretningsbetingelser?

Tak for jeres tid.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

jojoe:

Takker for svar. Har bare efterhånden lagt mærke til at næsten ingen af de her slags sider, fremviser noget med moms e.lign.

Man vælger land under betalingsformen, men det fremgår stadig ikke om momsen bliver lagt oveni beløbet, eller hvordan de gør det.

Lier: Umiddelbart kan jeg ikke se hvor det angår med momsen i deres forretningsbetingelser?

Tak for jeres tid.

Du kan jo ikke forvente at se selve momsbehandlingen før der faktureres. 

I deres forretningsbetingelser fremgår at de følger lovgivningen.

 

Hvad forventer du der skal fremgå af deres hjemmeside? henvisning til momslovgivningen i hvert enkelt land hvor deres potentielle kunder befinder sig?

Undskyld det lidt provokerende spørgsmål - men helt ærligt; hvorfor skulle virksomheder ligge den slags ud på deres hjemmeside?

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Jesper.

Når man forsøger at købe noget på deres side, så står der total beløb i USD under checkout, men ikke noget med moms, som der normalt vil fremgå inden man foretager en betaling - hvilket får mig til at tro at en sådan side ikke skal betale moms?

Grunden til spørgsmålet, er som sagt fordi jeg selv går og overvejer at starte noget lignende, og gerne vil vide om der skal betales moms. Jeg tænker ikke at det er sværere end at hente trækprocenten fra køberens angivne land, hvilket der findes API'er til, og så lægge procenten oveni beløbet. Men så er næste spørgsmål - hvordan validerer man købers land, så de ikke bare vælger et land med 0% moms.

Synes efterhånden at der er for mange regler til, at det ikke kan svare sig at drive virksomhed i EU. Også som John fremhæv, hvis der sælges for over 10.000EUR om året, skal der momsregistreres i alle EU-lande, det lyder også ret indviklet blot for 10.000EUR.

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Men som sagt, kunne jeg godt tænke mig at vide, om sådanne sider skal betale moms. De kan sagtens trække momsen fra total beløbet efterfølgende, hvilket jeg dog tvivler på, og derefter sidder og indberetter til alle de forskellige lande deres kunder kommer fra. Derfor - skal en sådan side betale moms?

Når jeg sidder og kigger på andre lignende sider, så fremgår det i 99% af tilfælnde ikke, at der bliver lagt moms oveni købs-beløbet - endnu en årsag til at jeg ikke tror en sådan side behøver at betale moms.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jojoe:

Tak for svar Jesper.

Når man forsøger at købe noget på deres side, så står der total beløb i USD under checkout, men ikke noget med moms, som der normalt vil fremgå inden man foretager en betaling - hvilket får mig til at tro at en sådan side ikke skal betale moms?

Grunden til spørgsmålet, er som sagt fordi jeg selv går og overvejer at starte noget lignende, og gerne vil vide om der skal betales moms. Jeg tænker ikke at det er sværere end at hente trækprocenten fra køberens angivne land, hvilket der findes API'er til, og så lægge procenten oveni beløbet. Men så er næste spørgsmål - hvordan validerer man købers land, så de ikke bare vælger et land med 0% moms.

I de skal eller ikke skal ved jeg ikke. Det er der for mange ubekendte til at jeg kan svare på.

 

Hvis du vil lave noget lignende skal du overfor dig selv stille spørgsmålene;

- Hvad er det jeg sælger? og er det hele noget jeg sælger, eller er der formidling med også?

- Geografi hos køber og sælger?

- Er der særregler for netop den ydelse du tilbyder; kunne eksempelvis være digitale ydelser som skal one-stop indberettes.

Osv.

 

Helt grundliggende er du nød til, at definere dit eget setup og ikke blot ukritisk forsøge at læse dig til hvordan en lignende virksomhed i et andet land gør. Problemet med at læse på konkurrenternes hjemmeside er at man ikke altid for hele deres setup med, og derfor er der stor risiko for man selv gør det forkert.

jojoe:

Synes efterhånden at der er for mange regler til, at det ikke kan svare sig at drive virksomhed i EU. Også som John fremhæv, hvis der sælges for over 10.000EUR om året, skal der momsregistreres i alle EU-lande, det lyder også ret indviklet blot for 10.000EUR.

Moms er ikke altid nemt, det giver jeg dig ret i.

Men reglerne er ens for alle, så hvis andre kan lykkedes så kan du også. Det er simpelthen for søgt, at bruge undskyldningen om "for mange regler" - Just my opinion

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

"Reglerne er ens for alle" - hvis man antager at alle virksomheder drives indenfor EU - hvilket ikke er tilfældet. Danmark er ikke særlig konkurrencedygtigt :)

Jeg kender flere af disse sider som har flyttet deres selskab til Dubai, Malaysia, Singapore osv. Men denne side er stadig i Sverige, hvorfor jeg mest læner mig op til dem, i forhold til moms.

Jeg kender brachen ret godt, og de fleste af de her sider er resellers, som køber fra en anden virksomhed (typisk i Dubai), som så leverer ydelsen.

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)