Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af vare til test/fremvisning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Skødstrup
Tilmeldt 15. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver en webshop, hvor min primære salgskanal er sociale medier. Jeg vil i den forbindelse gerne lave videoer med mine produkter i brug, så kunden kan se dem inden køb.

Når jeg først har åbnet en vare, kan jeg ikke sælge den igen, og jeg skal derfor afskrive den.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg gør det? - Hvordan skal det bogføres, og hvordan gør jeg lovmæssigt korrekt ift. moms?

Hvad angår moms, er jeg usikker på, om jeg skal købe varen af virksomheden til indkøbspris + moms, eller om jeg bare kan tage den ud af sortimentet og også afskrive momsen.

Takker på forhånd :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er varer du må formodes at bruge selv - så vil du også bare lettest tage dem ud ved at købe dem til indkøbspris + moms 

Ellers - må du enten gemme dem ubrugte på ekstern adresselager - eller vise de er smidt ud/destruerede med dokumentation får du evt kan afskrive en sådan ny vare.

Du kan ikke bare tage noget som helst som skat må kunne formode du bruger selv eller kan forære til venner eller sælge privat siden - og afskrive moms og pris

Mange shops får varer retur der har været åbnede og pakker dem da pænt ind igen og sælger dem igen i øvrigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skødstrup
Tilmeldt 15. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar :-)

I det her tilfælde er der tale om velvære-produkter, som ikke må og kan sælges efter demotest, da emballagen bliver brudt. De er ikke til eget forbrug, men skal bruges i forbindelse med tests på sociale medier, annoncering og "how to"-videoer på vores Youtube-kanal. Der er tale om adskillige videoer, så vi kan derfor dokumentere, det ikke er brugt til eget forbrug.

Netop derfor er jeg på jagt efter måden, det skal bogføres på. Jeg synes, reglerne er ret tydelige omkring, at det er OK, men til gengæld bliver det en anelse indviklet for mig, når jeg - så vidt jeg forstår - skal dokumentere, at en demovare er destrueret. Det virker en anelse absurd for mig, hvis metoden er, at jeg skal tage et billede af, at det bliver destrueret. Ligeledes er jeg ikke med på, hvordan jeg løser det ift. moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Korshøj:

Hej John

Tak for svar :-)

I det her tilfælde er der tale om velvære-produkter, som ikke må og kan sælges efter demotest, da emballagen bliver brudt. De er ikke til eget forbrug, men skal bruges i forbindelse med tests på sociale medier, annoncering og "how to"-videoer på vores Youtube-kanal. Der er tale om adskillige videoer, så vi kan derfor dokumentere, det ikke er brugt til eget forbrug.

Netop derfor er jeg på jagt efter måden, det skal bogføres på. Jeg synes, reglerne er ret tydelige omkring, at det er OK, men til gengæld bliver det en anelse indviklet for mig, når jeg - så vidt jeg forstår - skal dokumentere, at en demovare er destrueret. Det virker en anelse absurd for mig, hvis metoden er, at jeg skal tage et billede af, at det bliver destrueret. Ligeledes er jeg ikke med på, hvordan jeg løser det ift. moms.

hvis dine videoer viser du ikke selv kan bruge det bagefter (det kan man jo godt med en krem osv) så er alt jo godt - ellers så må du måske bare lade anden video vise det hele ryger ud i vasken/lokummet som evt dokumentation til skat for, at du ikke selv bruger det eller giver videre til en ven/familie. Du SKAL ikke dokumentere - men hvis det er noget, som SKAT kan formode du da selvklart bruger bagefter - så skyder du dig selv i foden ved IKKE at gøre det. Det er vel superlet at bruge den samme video maskine og optage, at det hælles ud

Du skal ikke så tænke på moms - men derimod skal du bogføre i vareregulering prisen uden moms kredit og modkonto er så varelager hvor varen jo ikke længere findes (og hvor du jo fører alle dine varer over ved regnskabet senest - med værdien uden moms)https://johnhannover.blogspot.com/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)