Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelseslignende

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Kender i reglerne for, hvis man pt. er ansat i en virksomhed i en bestemt stilling, men har virksomhed ved siden af, som laver noget helt andet... må man via sin virksomhed arbejde for sin arbejdsgiver, eller anses det for ansættelseslignende forhold?

Et tænkt eksempel kunne være, at jeg var ansat som leder, men udviklede apps i fritiden - eller klippede græs. Må min arbejdsgiver så - løbende - hyre mig til at udføre andet arbejde, end det jeg er ansat til?

Håber det giver mening - og fortsat god aften. :)

/Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bang:

Hej med jer.

Kender i reglerne for, hvis man pt. er ansat i en virksomhed i en bestemt stilling, men har virksomhed ved siden af, som laver noget helt andet... må man via sin virksomhed arbejde for sin arbejdsgiver, eller anses det for ansættelseslignende forhold?

Et tænkt eksempel kunne være, at jeg var ansat som leder, men udviklede apps i fritiden - eller klippede græs. Må min arbejdsgiver så - løbende - hyre mig til at udføre andet arbejde, end det jeg er ansat til?

Håber det giver mening - og fortsat god aften. :)

/Kim

Jeg vil ikke sige hverken ja eller nej - men det afhænger af omstændighederne. Derudover vil jeg sige man IKKE med sikkerhed kan sige ja eller nej til dit spørgsmål på forhånd.

 

Først og fremmest er dit spørgsmål en sammenblanding af arbejds- og skatteretten. Jeg ved ikke så meget om arbejdsretten, men ville dog for en god ordens skyld undersøge om du overhovedet må lave andet arbejde for din arbejdsgiver end det du er ansat til. Er der eksempelvis noget overenskomstmæssigt eller i ansættelseskontrakten som forhindrer det.

 

I forhold til skatten, så vil jeg mene du SKAL vurdere hvad sammenhængen mellem din normale ansættelse og "ekstra" ydelsen består i. Og du skal vurdere i forhold til om "ekstra" ydelsen er selvstændig virksomhed eller ej - bærer du selv den økonomiske risiko eller falder den ind under din ansættelse? 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Altså, vi antager man er besat i en fuldtidsstilling, og samtidig driver en lille virksomhed ved siden af.

Egen virksomhed opererer i et helt andet felt, end det man er ansat i. F.eks. ledelse og græsslåning.

I det konkrete eksempel er der to ejere af egen virksomhed, som begge arbejder med andre virksomheder om græsslåning. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bang:

Tak for jeres svar.

Altså, vi antager man er besat i en fuldtidsstilling, og samtidig driver en lille virksomhed ved siden af.

Egen virksomhed opererer i et helt andet felt, end det man er ansat i. F.eks. ledelse og græsslåning.

I det konkrete eksempel er der to ejere af egen virksomhed, som begge arbejder med andre virksomheder om græsslåning. 

Jeg kan ikke give et "bindende svar", men hvis ydelserne ligger så langt fra hinanden som du beskriver og (ikke mindst) du bærer den økonomiske risiko for græsslånningen, så vil jeg mene du SKAL skrive en faktura fra din virksomhed, ved siden af den normale løn du som ansat modtager.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bang:

Tak for jeres svar.

Altså, vi antager man er besat i en fuldtidsstilling, og samtidig driver en lille virksomhed ved siden af.

Egen virksomhed opererer i et helt andet felt, end det man er ansat i. F.eks. ledelse og græsslåning.

I det konkrete eksempel er der to ejere af egen virksomhed, som begge arbejder med andre virksomheder om græsslåning. 

så vil jeg ikke være så sikker på andet end du kan fakturere. Hvis I fast beskæftiger jeg med græsslåning og har egne maskiner og osv så ville det formentlig skulle faktureres. Nu er det jo nok et eksempel. Er du sælger og bliver bedt om en eller anden analyse - eller hjælpe med oprydning på lager - ting som en sælger ofte skulle lave - så gik den ikke - men er det noget som den virksomhed  - og her med fordel flere ejere synes jeg, fast laver, og kan vise de bærer hele risikoen ved - bruger egne aktiver i udførelsen osv - så ville det sikkert skulle faktureres

Dit eksempel er sikkert tænkt - men - var det noget du på nogen måde kunne forventes at lave i virksomhed som ansat - på linje med andre ansatte - der kan blive bedt om at gøre et eller andet ved en ombygning - flytning osv - så ville jeg sige ansat - Er det noget som jeres virksomhed laver i det daglige over for andre kunder, og som I har det økonomiske ansvar for i forhold til opgave for din arbejdsgiver - og som en arbejdsgiver normalt aldrig ville sætte en ansat i din stilling til, så skal der faktureres

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, John.

Hvis jeg læser dit svar korrekt, så skal det faktureres, hvis man ikke i den besatte stilling, kan forventes at kunne udføre det andet arbejde - korrekt?

Du har helt ret i, at det er et tænkt eksempel. Jeg havde snakket med en god ven, og derfor ville jeg lige vende den herinde.

Lidt mere konkret - en økonomichef, som ved siden af udvikler web-applikationer.
En økonomichef kan jo ikke forventes, at kunne udvikle apps. Det står ikke i funktionsbeskrivelsen eller kontrakten. 

Så er der vel ikke nogen problemer vel? (naturligvis med forbehold for skat's vurdering, hvis det skulle blive aktuelt)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Formentlig ikke - men det er ikke en facitliste. Hvis de har et firma der udvikler web applikationer og har fået opgaven i en eller anden konkurrence med andre og selv står med det økonomiske ansvar og udvikler fra eget "sted" osv - noget de gør for flere andre, så ville jeg mene der kan faktureres - eller skal - 
Sandt er, at mange funktioner - i ledelses niveau kan meget der ikke står i kontrakten - en økonomichef kan sagtens medvirke ved nye IT systemer eller være med i udvikling af APP til økonomien - en stribe sælgere medvirke ved at male kontoret - pædagoger kan have lørdag hvor alt legetøj vaskes omhyggeligt - og det vil jo ikke stå i deres kontrakter.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er rigtigt, at man sagtens kan medvirke.

I det konkrete eksempel er det kodning af et nyt system - og ikke bare 'tovholder'. Økonomichefen sidder, på sit kontor i et kontorhotel, efter arbejdstid og udvikler applikationer. 

Det er klart, at der vil jo være én eller anden form for overlap - den er jo svært ikke at tale om systemet i frokostpausen f.eks.

Ud fra det i har skrevet, så bringer jeg videre, at det godt kunne lade sig gøre - men at skat ... ja, det er skat. :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)