Jeg har en lidt sjov snak med en jeg kender om kørselsgodtgørelse hvor vi ikke rigtig kan blive enige.
Lad os sige at jeg har 25.000 kr. til rådighed til en medarbejder hver måned som skal dække løn og skat mm. Vi glemmer lige ATP i denne omgang.
Medarbejderen får udbetalt 16.000 kr. i gennemsnit hvilket betyder at jeg skal stå for at betale de resterende 9.000 kr til skat d. 10 i hver måned. Medarbejderen kører en måned 1500 km. og skal derfor have kørselsgodtgørelse svarende til 5280 kr. (ny sats 2020 er 3,52 kr.)
Som jeg forstår det er kørselsgodtgørelse skattefrit for medarbejdere og det er så her at mig og min bekendte ikke er helt enige.
Jeg mener at de 5280 kr. bliver modregnet i de 9000 kr. og jeg skal derfor kun betale 3720 kr. i skat d. 10.
Hvis du modregner kørselsgodtgørelse i lønnen, som du lidt selv foreslår, bliver det ikke længere at anse for skattefrit og vil derfor blive anset som en normal andel af lønnen, så der er intet sparet.
Så de 5280 kr. vil altid være en ekstra udgift for virksomheden?
Hvordan kan det i de fleste tilfælde bedre svarer sig for virksomheder at betale kørselsgodtgørelse frem for andet?
det er dit frie valg - Er det billigst for dig at få kørt for firmaet for 5.280 kr i udgift til medarbejderen, eller kan til lavere pris lade ting/person transportere med taxi eller selv købe en bil. Det koster jo noget, at få transporteret ting og personer for et firma - og det betaler skat jo ikke for. Du vælger bare den løsning der samlet er billigst for dig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Statens takster for kørselsgodtgørelse er egentligt maximale takster. Hvis man kan blive enig med medarbejderen om at bruge en lavere takst kan det også lade sig gøre. Det gælder f.eks. for mange ansatte i kommunerne, som tilbydes den lave sats uanset km-tal. Til gengæld stiller kommunen delebiler til rådighed for medarbejderne som alternativ til at køre i egen bil.