Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af hobby virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ivrig hobby fotograf og har gjort lidt i at tage billeder til bryllupper og fester. Nu vil jeg gerne gøre lidt mere i det og tjene lidt penge på det. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg kommer i gang. Jeg forventer ikke at tjene mere end 20.000-50.000, så der er vel ingen grund til at blive momsregistreret?

Jeg vil gerne have så lidt administration ved det som muligt, men vil også have mulighed for at afskrive fotoudstyr. Skal jeg først oprette et cvr.nr. eller er det ikke nødvendigt?

Jeg er ved at købe nyt udstyr, men vil gerne have mulighed for at afskrive dette. Kan jeg godt gøre det selvom det er købt inden oprettelse af cvr.nr. eller er jeg nødt til at vente så?

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 13:45

Perzk:
Jeg er ivrig hobby fotograf og har gjort lidt i at tage billeder til bryllupper og fester. Nu vil jeg gerne gøre lidt mere i det og tjene lidt penge på det. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg kommer i gang. Jeg forventer ikke at tjene mere end 20.000-50.000, så der er vel ingen grund til at blive momsregistreret?

Du behøves ikke at momsregistere dig, men vær opmærksom på at hvis du kommer op på de 50000, så skal du betale moms af dem!

Perzk:

Jeg vil gerne have så lidt administration ved det som muligt, men vil også have mulighed for at afskrive fotoudstyr. Skal jeg først oprette et cvr.nr. eller er det ikke nødvendigt?

Jeg er ved at købe nyt udstyr, men vil gerne have mulighed for at afskrive dette. Kan jeg godt gøre det selvom det er købt inden oprettelse af cvr.nr. eller er jeg nødt til at vente så?

Du behøves ikke noget CVR nr, du kan lave et simpelt regnskab i et regneark med dine indtægter/udgifter, så har du også dokumentationen på plads

Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:56

Ok tak for svaret! Men du mener altså at jeg stadig kan afskrive udstyr uden at have cvr.nr.?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:33

Det kan du ja. Det er ikke CVR-nummeret der er styrende for om du driver en erhvervsmæssig virksomhed. Du bruger selv udtrykket hobby-virksomhed. Skattemæssigt er der kun tale om hobbyvirksomhed hvis der er tale om en underskudsgivende virksomhed hvor der ikke er udsigt til at det giver overskud. Her har CVR-nummeret intet at sige. Du får kun et CVRr-nr. hvis du skal momsregistreres eller har indberetningspligt overfor ansatte.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 10:46

Ja, men pas lige på med det med Hobby virksomhed - undgå at bruge det udtryk over for skattefar, for de kan nemlig ikke lide at du skal have fradrag for at dyrke din hobby - det har jeg set hørt flere eksempler på ! - Så det skal hedde sig at du starter virksomhed, for at kunne udvikle den osv. osv. IKKE HOBBY - det er bandlyst ! du har dem bare hængende hvert år !

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)