Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patreon indkomst vokser, stifte firma?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver et website der modtager donationer via Patreon. Det vokser stille og roligt, og er nu nogle få hundrede USD/måned, dog langt under 50k DKK/år.

Indtil videre er pengene kommet ind på min personlige Paypal konto, som så også bruges når der er f.eks. udgifter til servere.

Nu vil jeg gerne gøre det mere seriøst, bla. sætte kreditkortbetaling op via Stripe, og så skal jeg jo også kigge på at lave det til et ordentligt firma.

Indtil videre har jeg intet gjort mht. Skat (har dog et PMV, jeg ikke bruger.)

Spørgsmål:

Jeg tænker om mit "firma" som hobbyvirksomhed, da jeg tjener under 50k DKK om året. Men hvad skal jeg gøre i det øjeblik min indkomst kommer til at være over 50k DKK? 

Hvordan får jeg det gjort lovligt?

Hvilken type virksomhed er bedst?

Hvad skal jeg gøre med de eksisterende "posteringer" Patreon betalinger og udgifter? Den første betaling var i 2018, men sitet har kørt siden 2016.

Ja det er nok nogle naive spørgsmål men jeg er vel bare i tvivl om hvor jeg starter. På forhånd tak. Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

din indkomst/overskud skulle / skal hvert år være opgivet til skat - uanset som CPR eller CVR - det kan du efterindberette - tilføre til dine årsopgørelser i rubrik 111  Jeg ville køre det som regnskab i PMV når du har sådan et - og det er stadigt rubrik 111 til overskuddet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John. 

Så jeg har tænkt mig at gøre følgende: Oprette en Dinero konto og begynde at bogføre mine indtægter og udgifter til mit Website. Går ud fra Dinero så spytter et tal ud med overskuddet jeg kan sætte ind i rubrik 111.

Flere spørgsmål:

1. For at føre det i mit PMV, skal jeg så bruge "TastSelv Erhverv" eller "TastSelv Borger"?

Når jeg logger ind på TastSelv Borger på skat.dk står der "Use private NemID on behalf of your company", men jeg får en fejl når jeg logger på som mit firma: "Du er allerede logget på et eller flere offentlige IT-systemer".

Jeg har så prøvet at rette i min 2020 forskudsopgørelse, men når jeg søger efter felt "111" står der bare "ikke fundet"

Synes det er lidt forvirrende. Hvor skal jeg indtaste det henne?

2. Hvordan bogfører jeg indkomst fra Patreon via Dinero? Skal jeg oprette en faktura? Eller gøre det som denne artikel https://dinero.dk/support/fakturering-udenom-dinero/ ? I så fald, hvilken "konto" skal jeg vælge? Tænker ikke det skal være "Salg af varer/ydelser u/moms", da Patreon tager sig af momsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ind som erhverv og må jo være logget på allerede - men er du ikke det, kan du med dit personlige nemID i erhverv logge på. Din selvangivelse er dog bare din private og dere skal du angive at du har stiftet virksomhed - ellers kan du ikke se udvidet mener - men du kan fremsøge felt 210 som er 110 i forskud

2 må du høre dinero om - men jeg tror Patreon tager sig af moms mod kunden - du skal nu nok bogføre som ydelsessalg til uden for EU hvor patreon ligger - om du gør det via afregningsbilag fra patreon - som "uden om dinero" er så OK - men patreon skal oprettes som kunde i det land de ligger i, så din moms bliver til rubrik C

Det er ikke umuligt ½ time med en bogholder ville være nyttigt for dig her - det er lidt komplekst.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)