Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem har oplysningspligten i et Airbnb lignende betalingsmodel

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er udbyder en service, der betaler privat-personer en cut af dealen, ligesom du kender det fra Airbnb.
Er det uden for vores (virksomhedens) ansvar og pligt, at tilsikre at privat-personen registrerer beløbet de modtager til SKAT el. lign. Og variere disse regler fra Danmark til EU til USA, eller er det grundlæggende privatpersonens ansvar?

Ps. kender i en god service, der kan formidle betaling imellem privat-person og virksomhed, da jeg ikke ser manuelle bank overførsler er skalerbart. Jeg har kigget på paypal, men de virker dyre (og gammeldags). Nogle der har gode erfaringer med Transferwise eller andre?  

På forhånd tak,
Smile

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig mange myndigheder verden over forsøger at tvinge deleøkonomiske selskaber til at aflevere deres data/transaktioner, således at der betales skat af pengene.

Så i udgangspunktet har kunden oplysningspligten, men hvis I får en vis størrelse, så kan skattemyndighederne godt finde på at henvende sig med krav om oplysninger.

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Betalinger og udbetalinger kan du sikkert håndtere let med stripe connect: https://stripe.com/en-dk/connect 

Alt efter dit setup, kan skat i nogle tilfælde betragte dine udbetalinger til private som honorarer, og så skal du oprettes som arbejdsgiver og indberette alle via eIndkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du CVR registreret som betaler personer uden virksomhed har du indberetningspligt, enten som løn - eller helt enkelt tilfælde som honorar - og der foregår uanset for danskere eller udlændinge, som enten person med eller uden CVR i SKAT dk  - Du har altid indberetningspligten. Hvordan du betaler rent praktisk  bank, paypal- transferwise eller andet-  er helt op til dig http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup:
Alt efter dit setup, kan skat i nogle tilfælde betragte dine udbetalinger til private som honorarer
i hvilke tilfælde kan skat nogensinde ikke betragte udbetalinger fra CVR til privat person - uanset CPR eller ikke, som noget der ikke skal indberettes mon?  http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html  Det skal ALTID indberettes fra dansk virksomhed ganske enkelt hvis enten løn eller honorar. Uber prøvede at kalde sine CPR for selvstændige uden de havde pligt - men det var ikke stor succes da de ikke var det. Alle der bare ligner honorar eller løn SKAL indberettes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
i hvilke tilfælde kan skat nogensinde ikke betragte udbetalinger fra CVR til privat person - uanset CPR eller ikke, som noget der ikke skal indberettes mon?

Sæddonation......😉

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Oct 19
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
i hvilke tilfælde kan skat nogensinde ikke betragte udbetalinger fra CVR til privat person - uanset CPR eller ikke, som noget der ikke skal indberettes mon?

Airbnb som trådstarter sammenligner med er udlejning og ikke en løn. Folketinget har godt nok ændret loven, så alle platforme skal indberette denne type indtægter til skat, men det er først fra 2021, hvis jeg husker rigtigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten, det er jo ikke svar på Johns spørgsmål til dit udsagn om honorar i nogle tilfælde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det husker jeg faktisk ikke - men airbnb er jo netop ikke- i tanken - en løn eller honorar, men mon ikke der i de fleste tilfælde som her kun er et svar- du skal regne med at indberette og så videre til - hvordan du billigst fører over

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan kan det vel ikke stilles op. Man er nødt til konkret at se på hvad der formidles. Det er jo ikke alt udlejning der bliver indberetningspligt på.  Motivationen for at få folk til at bruge eksempelvis airbnb som så indberetter er højere fradrag end hvis udlejning sker via en der ikke indberetter.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)