Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte Aps i Sverige for at arbejde som It konsulent

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

jeg har for nyligt fået et jobtilbud fra en recruiter om at arbejde som konsulent for et kæmpe firma i Sverige.

Jeg har god erfaring ift konceptet om at arbejde som konsulent men det er aldrig noget jeg selv har prøvet og det med at opgaven er i Sverige gør det lidt mere indviklet ift oprettelse af firma og alt det der følger med.

Basic info: kontrakten bliver indgået ml. firmaet som jeg skal oprette og en ‘broker’. Aftalen gælder i 12 måneder. Arbejdssted er malmø. Jeg bor i danmark og skal pendle. Har ikke et eksisterende firma.

Så, mit spørgsmål er faktisk 2-delt.

Den først del handler om selve oprettelse af et ApS i Sverige. Jeg har via hjemmesider såsom https://www.oresunddirektbusiness.dk/ fundet ud af at man kan oprette et svensk firma via https://www.verksamt.se/.

Når jeg følger Linket står der fx at man skal sende forskellige dokumenter med (Memorandum of Association, Articles of Association, statement from your, bank, subscription list)... Er det korrekt?

Udover ovenstående skal man også udfylde en firma adresse, bank oplysninger osv.. Jeg bor i Danmark og har ikke nogen adresser i Sverige, kan jeg bare angive min hjemadresse?

Jeg fik fortalt at jeg først skulle oprette et bankkonto når firmaet var registreret så hvordan angiver jeg oplysninger som først er på plads senere?

Den anden del omhandler konstruktion af firmaet, hvordan jeg håndterer SKAT og hvad der giver mening som selvstændig konsulent.

Fx. skal jeg betale social security bidrag til mig selv når jeg er den eneste der arbejder for firmaet? Hvis ja, hvor meget betaler man helt præcis?

Giver det mening at trække al indkomst ud som løn til mig selv eller gøre noget andet?

Burde jeg køre i min egen bil og få kørselsgodtgørelse Eller få mig en firmabil hvis det bedre kan betale sig??

Jeg har prøvet at kontakte 2 forskellige revisorer fra Sverige efter anbefaling men mangler simpelthen at få svar fra dem.. 

Jeg er simpelthen super forvirret og håber helt vildt der måske er nogen her der har erfaring fra noget der ligner det her.. Håber ovenstående giver mening. Skriv hvis i har spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :





Det er supervigtigt du FÅR svar fra revisorer med forstand på S. 

Som dansk skattepligtig vil du efter min mening måske have risiko for skat over 100% ved at fakturere hvad der måske kunne være lønmodtager arbejde fra et ApS - men om det gør forskel det er svensk aner jeg ikke Det KUNNE være en ting til over 100% skat - så få nu alle råd ind INDEN du stifter svensk AB eller tilsvarende


Når du bor i DK er der ikke tvivl om du er Dk skattepligtig som jeg ser det


vh john H



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

mange tak for dit svar. Som jeg forstår det så skal man betale SKAT i det land man arbejder så i det her tilfælde vil det være Sverige selvom jeg bor i Danmark. På samme tid ser det ud til at jeg kan betale noget der hedder SINK SKAT på 25% da jeg bor i ‘udlandet’ og arbejder i Sverige.

Jeg håber derfor at se om der er nogen herinde der har lidt mere erfaring omkring de forskellige emner eller kan give mig nogle navne på nogle revisorer der har haft kunder som har arbejdet i Sverige som konsulent mens de boede i Danmark..

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Et ikke publ ab kan du oprette et lagerfirma for ca 8-10k sek. Bogføring og årsrapport ca. 12-15k sek/år. Der er ikke super let at oprette svensk firma bankkonto (hvis du ønsker dette). Ja, verksamt er det rette sted at oprette svensk virksomhed.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg fokusere på at holde alt så dansk som muligt: dansk firma, dansk beskatning osv - og oprette et filial i Sverige (hvis svensk firma er en dealbreaker). OBS. stor forskal på sociale afgifter!

Alternativt så findes der sikkert en svensk firma som (mod lille afgift) sørger for alt det administrative (de modtager din løn til deres freelancer firma), sørger for lønsedler, årsopgørelse m.v. Du afleverer altså deres org.no. til din arbejdsgiver. Billigere og meger nemmere for dig. Specielt når kun 12 mdr.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for en del år tilbage været udstationeret i Sverige for et dansk firma - altså boet og arbejdet i Sverige med løn fra Danmark og bibeholdt bopæl i Danmark. I det scenarie betalte jeg 25% i skat. Om det er den SINK-skat du nævner ved jeg ikke, men det var i hvert fald også et andet scenarie hvor der ikke blev pendlet, og hvor man havde omkostninger til dobbelt-bopæl.

Senere boede jeg i Sverige men var ansat i mit eget ApS i Danmark og pendlede. I den periode må der have været selvangivelser i både Danmark og Sverige, men jeg tror ikke der var nogen særlig "skatte-rabat".

Som nævnt af andre, så skal du helt sikkert have fat i en revisor. Der er selvfølgelig selskabsmodel og skatteforhold, men det ville nok også været klogt at kigge på hvilke muligheder du har for at blive kompenseret for pendler-omkostningerne.

Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hej sirene :)

kan du måske uddybe den del omkring sociale afgifter? Hvad mener du helt præcis?

Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mustio

SINK-skatten lader til at være en mulighed hvis du arbejder i Sverige for en svensk arbejdsgiver. Umiddelbart lyder 25% jo interessant, men den svenske arbejdsgiver betaler ret betydelige sociale afgifter udover lønnen (op til 30% af bruttolønnen), så derfor kan man ikke umiddelbart sammenligne skatteprocenter.

https://www.oresunddirektbusiness.dk/medarbejder-og-rekruttering/social-sikring/sociale-arbejdsgiverafgifter-i-sverige-eller-danmark

Som det vist blev forelået tidligere, så prøv at kontakte f.eks. ework.dk som håndterer it-konsulenter i både DK og SE.

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)