Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af andel til fremtidig forretningspartner

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en ung enkeltmandsvirksomhed, der henover de få år har været i fin vækst med en omsætning på lidt over 100K i år. Der er godt potentiale for en del mere, og firmaet råder bl.a. over intellektuelle rettigheder (dvs. designs) som jeg har udført, men bl.a. pga. mangel på tid og marketings-kompetencer har jeg ikke vokset hurtigere.

Jeg er kommet i kontakt med en mulig forretningspartner, der lader til præcist at have de forretnings-kompetencer, jeg mangler, og som har nogle gode visioner for, hvordan firmaet kan vokse. Han er interesseret i at blive en del af firmaet, snarere end at blive betalt for sine services, og det er jeg helt med på. Firmaet skal derfor omlægges til ApS og deles imellem os. Min tanke er mellem 25-33 procent til ham.

Mit spørgsmål går på hvordan man gør op hvad forretningspartneren skal betale for sin andel. Er det samme slags værdiansættelse som hvis det bare var en "dum" investor; giver man rabat for "kloge penge"; og giver man endnu mere som når i dette tilfælde en der fremadrettet aktivt tager del i firmaet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal omdanne til ApS - formentlig ved skattefri omdannelse via revisor https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html 

Værdien skal du overlade til den revisor der skal omdanne. Hvis du giver den ny partner betaling for det arbejde han fremover skal udføre, med en rabat, så snyder både du som arbejdsgiveren og modtageren i skat og det kan give klare problemer. Man må ikke lønne sort ved at give billige anparter.

Det bedste er at give ud fra hvad den værdi en revisor vil anbefale ud fra kendt viden og potentiale, og så lønne efter indsats fremover, med mindre i begge skal have samme - for så kan man jo undlade løn, men det virker jo kun ved 50/50

Du skal have fat i en revisor for at få vurderet om det er skattefri eller skattepligtig omdannelse du skal ud i, så tag råd der

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John. Jeg kan godt se skatte-hullet det ville være at sælge anparter til brandpriser.
Revisor er jeg helt klar på skal med ind over, for det går over hvad jeg selv lige kan ordne på TastSelv :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)