Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan en data-leverandør behandler et startup, som er 100% afhængig af deres data.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er CTO i et startup som laver en app til sportsfans.

Vores app får alle de essentielle data fra en dataleverandør (kaldet X)- dvs. alt om ligaer, spillere, hold, kampe, events under kampe osv. Hele vores forretningsmodel er bundet op på at vi får disse data, og udstiller dem sammen med andre ting, til brugerne af appen.

Da vi valgte X som leverandør, var der mange overvejelser, men den primære var, at de var samarbejdsvillige, havde et produkt der så fornuftigt ud, og gav os et godt tilbud på 200 EUR pr måned, for de konkurrencer vi gerne ville dække i appen. Senere er vi gået op på 400 EUR, fordi de dækker flere konkurrencer.

Én af de øvrige udbydere på markedet ville f.eks. have at vi på forhånd lavede en aftale på mindst 25.000 USD pr år, for overhovedet at give os adgang til test-data. 

Anyway. Nu kom X til os for en måneds tid siden og sagde at de ikke længere kunne levere de produkter vi har fået i snart et års tid. Begrundelsen er at de vil satse på kunder i betting-sektoren, og det er ikke os. Kontrakten havde 3 mdrs opsigelse fra begge sider, så vi har ingen juridiske håndtag at hive i.

MEN hele vores forretning afhænger af de data fra X. Vi har brugt 100-vis af udviklingstimer på at bygge en løsning baseret på denne dataleverandør. Ud over det er alle de data vores brugere har genereret og oprettet, baseret på data fra X (ID numre på spillere, kampe, konkurrencer osv. er udbyder-afhængige).

Vi har nu forhandlet med dem, og de vil tilbyde os en løsning som de også tilbyder betting-firmaer. Den kommer til at koste 2000 EUR pr måned. Penge som vi SLET SLET ikke har i budgettet, og 5-10x så meget som vi startede med.

Så nu har vi valget mellem

a) håbe på der sker et mirakel og vores firma skovler penge ind om 5 mdr når vi skal til at betale de 2000 EUR pr måned

b) finde en ny leverandør og smide måneders udviklingsarbejde ud af vinduet.

Vi er ret enige om at a er for usikkert for os pt.

Mit spørgsmål er nu om andre har oplevet noget lign? X ved jo at de er essentielle for vores app. Og de tror nok at vi nu efter lanceringen er en millionforretning. Og derfor tænker de at nu skal vi presses og betale mere.  Og de ved jo også at vi har brugt 1000vis af udviklingstimer på at lave noget der baserer sig på deres produkt.

Så vi tænker lidt at historien om at de vil satse på betting-firmaer er rent bullshit, og at de bare gerne vil have os over på en aftale de kan tjene nogle flere penge på.

Det er fair nok at de mener de ikke tjener penge på den nuværende aftale. Men hvis de fra starten havde sagt 2000 EUR pr måned, som de vil have nu, 8 mdr senere havde vi ALDRIG overvejet dem et sekund som leverandør.

Det virker meget udspekuleret... Er der noget vi kan gøre, eller må vi bare leve med at sætte vores udvikling mange mdr tilbage når vi skal flytte til en ny udbyder? Og hvordan sikrer vi os bedst at en anden udbyder ikke laver samme stunt og opsiger vores aftale for at tilbyde os en ny der er mange gange dyrere?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg ville straks gå i gang med at lede efter en anden leverandør, eller en direkte vej til data. Derudover ville jeg sikre, at appen kan håndtere data fra forskellige leverandører, da det er et fundament for hele forretningen lyder det til.

Hvis I har behov for hjælp, er I velkomne til at kontakte mig direkte.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)