Jeg står I den situation, hvor jeg skal indberrete moms for 3. kvartal 2019 for min enkeltmandsvirksomhed. Men den hjemmeside jeg bruger til at håndtere alle kundedata, samt betalinger har haft en fejl, der har betydet at alt kundedata er forsvundet, og de har lige meddelt at de ikke kan gøre noget ved problemet.
Dette gør, at jeg står i en situation hvor jeg har modtaget godt 400 betalinger, og jeg aner ikke hvad lande det er fra. Størstedelen af mine kunder/betalinger er ude fra EU (USA, Canada), men der er stadig en mængde betalinger fra EU hvert kvartal, som der selvfølgelig skal indberettes moms på.
Derfor ved jeg ikke hvad jeg skal gøre nu, når jeg ikke kan se hvad land hver enkelt betaling stammer fra.
Hvis der er en virksomhed (eks. webportal), som du uploader dine digitale produkter til og de herefter sælger dine digitale produkter for dig, så er det vel den virksomhed der i moms-henseende er din kunde.
Afhængig af beløbet synes jeg, at du skal opgive det skønsmæssigt og samtidig skrabe så meget dokumentation sammen omkring nedbruddet, f.eks. selskabets erklæring.
lyder meget underligt at de kan have et så stort nedbrud uden back up helt ærligt - bare du har 400 betalinger og de må jo have masser af andre kunder. Den ville jeg protestere meget kraftigt over og give dem besked om muligt erstatningsansvar - og så aldrig handle derigennem mere. Hvordan de har kunnet betale dig korrekt og så miste alt om hvad de har betalt og hvorfor er virkeligt et mysterium og vil også være det for skat ved en kontrol.
KAN du ikke punke en liste ud af dem (de MÅ kunne genskabe med mindre de er helt totalt useriøse og som sagt aldrig mere skal have med dig at gøre) så er der ikke andet for end at tage snit af kvartal 1 og 2 per land og indberette helt samme fordeling - men du kan jo sagtens risikere ballade for det - for det kan jo snyde nogen lande og give andre for meget - men du har jo ikke bedre, end din statistik fra to første kvartaler og så gå efter helt samme % er
Yderste alternativ er skriftligt at foreslå skat at du gør det, og høre om det har bedre forslag - men det KAN jo så udløse problemer
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når du som momsregistreret virksomhed sælger varer eller ydelser, er udgangspunktet ifølge momsloven, at du skal pålægge 25% moms og afregne dette.
Det er DIN pligt at dokumentere dit momsgrundlag og herunder også eventuelle momsfritagelser og grundlag herfor. Ligeledes er det din pligt, at der udstedes korrekt faktura for hvert eneste salg.
Hvis du ikke kan dokumentere at dit salg er momsfritaget, og at du har overholdt betingelserne for at sælge uden moms, så bør du afregne moms af hele omsætningen.
Hvis du ikke kan dokumentere at dit salg er momsfritaget, og at du har overholdt betingelserne for at sælge uden moms, så bør du afregne moms af hele omsætningen.
ville du her - hvor fortid viser at måske 10% er til Danmark - afregne dansk moms af alt - uanset det meste var udlandet. Jeg er med på det som kunne være helt momsfrit USA og Canada f-eks - men hvis der er non-stop EU moms som normalt har været gået til EU lande, ville de så ikke kunne føle sig snydt?
Men jeg er ikke uenig i, at uden dokumentation er der nok pligt til en eller anden moms på hele omsætningen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER