Hej Di,
Du spørger om, hvad en forretningsplan skal indehold og fortæller samtidig at der er mange der har fortalt dig du bør lave en. Der er mange holdninger for og imod forretningsplaner blandt iværksættere. Som udgangspunkt tjener en forretningsplan det formål, at andre end dig selv, kan forstå hvad din forretningsidé går ud på. Desuden tvinger forretningsplanen dig til at tage stilling til det marked du skal ind på, konkurrenter mm. Hvis du skal i banken og låne penge, så er der ingen vej uden om, så SKAL du skrive en forretningsplan. Det samme gælder naturligvis for alt andet fremmedkapital du skal have ind i virksomheden. Omvendt er det, hvis du blot skal have en mindre webshop på benene som du finansierer selv, så behøves du ikke alle formaliteterne omkring en forcromet plan, men kan nøjes med at skrive et par powerpoints eller servietter med de ting du finder relevant for din forretning. Grunden til det kan være farligt at begynde på en stor forretningsplan er, at du måske ender med at løbe sur i alt papirarbejdet i stedet for, at være ud at tale med kunder osv. |
hjælp til forretningsplan
|
Hej Allesammen! Tak for de mange svar!
Jeg er da gået lidt igang med forretningsplanen, men har ikke fået det hele udfyldt endnu. Men det skal jeg nok,
Jeg skal som så ikke rigtig bruge forretningsplanen til andet end mig selv, men som claes også nævner kan det åbne mine øjne for aspekter jeg ikke har taget i betragtning før.
Men fra i morgen af en min nye shop oppa at køre...så spred rygtet til alle som mangle billig møbler!!!!!
Håber i alle vil komme med konstruktiv kritik, og gode forslag!
Tak for alt indtil vidrer!
|
|
Hej Christian,
Det er jeg enig med dig i. Min pointe var blot at den er godt som en brutto liste over de ting som man skal overveje når man satrter op selv. Brutto liste ment som en værktøjskasse hvor du vælger ''skruetrækkeren'' fra hvis du ikke har brug for den til at slå søm i med |