Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til forretningsplan

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Di,

Du spørger om, hvad en forretningsplan skal indehold og fortæller samtidig at der er mange der har fortalt dig du bør lave en. Der er mange holdninger for og imod forretningsplaner blandt iværksættere. Som udgangspunkt tjener en forretningsplan det formål, at andre end dig selv, kan forstå hvad din forretningsidé går ud på. Desuden tvinger forretningsplanen dig til at tage stilling til det marked du skal ind på, konkurrenter mm. Hvis du skal i banken og låne penge, så er der ingen vej uden om, så SKAL du skrive en forretningsplan. Det samme gælder naturligvis for alt andet fremmedkapital du skal have ind i virksomheden. Omvendt er det, hvis du blot skal have en mindre webshop på benene som du finansierer selv, så behøves du ikke alle formaliteterne omkring en forcromet plan, men kan nøjes med at skrive et par powerpoints eller servietter med de ting du finder relevant for din forretning. Grunden til det kan være farligt at begynde på en stor forretningsplan er, at du måske ender med at løbe sur i alt papirarbejdet i stedet for, at være ud at tale med kunder osv.
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 12:08
Jeg er ikke helt enig i det Christian skriver. Det som en forretningsplan gør for dig er udover at du har noget at vise til banken, businessangels osv. Er at den tvinger dig til at overveje alle aspekter i din forretning. Også dem som du ikke havde tænkt på fra starten. Så på den måde er det et kongeredskab, om ikke andet så for din egen skyld.
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:18

Hej Allesammen!

Tak for de mange svar!

Jeg er da gået lidt igang med forretningsplanen, men har ikke fået det hele udfyldt endnu. Men det skal jeg nok,

Jeg skal som så ikke rigtig bruge forretningsplanen til andet end mig selv, men som claes også nævner kan det åbne mine øjne for aspekter jeg ikke har taget i betragtning før.

Men fra i morgen af en min nye shop oppa at køre...så spred rygtet til alle som mangle billig møbler!!!!!

Håber i alle vil komme med konstruktiv kritik, og gode forslag!

Tak for alt indtil vidrer!

Fra København
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:32
Jeg er helt enig i at forretningsplanen tvinger dig til at overveje en masse nødvendige aspekter af din forretning. Min pointe er, at de aspekter ikke nødvendigvis behøves nedskrives som en forretningsplan, men godt kan overvejes alligevel. Om det så skrives som en forretningsplan, powerpoint eller på en serviet er i og for sig underordnet. Det gode ved forretningsplanen er selvfølgelig, at man får en skabelon til alle de punkter man bør overveje. Så det er ikke fordi jeg til hver en tid mener, at en forretningsplan er dårlig, men blot at man skal bruge værktøjet med måde og passe på ikke at drukne i skrivebordsarbejde med forretningsplanen. Desuden er skabelonen til en forretningsplan meget bundet op af præcist hvad investorer og banker gerne vil se, det er ikke altid de sammen ting man som iværksætter har behov for i opstartsfasen. Som ny iværksætter der kun skal bruge forretningsplanen til at skabe et overblik overfor sig selv, mener jeg godt man kan argumentere for, at man med rund hånd udvælger de afsnit/områder af forretningsplanen der er relevante for netop din idé. Omvendt kan man ikke tillade sig at udvælge områder i forretningsplanen, hvis man står overfor at skulle have kapital ind i virksomheden. Det afhænger meget af hvor langt man er med sin idé og dermed hvilke aspekter der er relevante at bruge energi på.
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 15:45
Hej Christian,
Det er jeg enig med dig i. Min pointe var blot at den er godt som en brutto liste over de ting som man skal overveje når man satrter op selv. Brutto liste ment som en værktøjskasse hvor du vælger ''skruetrækkeren'' fra hvis du ikke har brug for den til at slå søm i med
Side 2 ud af 2 (15 indlæg)