Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af MIN/MAX beholdninger..

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld Lanther:
Beregninger og formler er stadig gætterier, idet man ikke kan beregne et evt. salg eller et evt. forventet salg, for kunne man det, ville formler være praktiske.

Beklager Keld, men din sætning giver simpelthen ikke mening. Har du fået en guddommelig åbenbaring der siger at "formler ikke er praktiske"? Du prøver at bevise at formler ikke kan bruges fordi de ellers ville være praktiske (hvilket du åbenbart mener ville være absurd). Se reductio ad absurdum  http://da.wikipedia.org/wiki/Modstrid_(matematik).

For os andre er det ingenlunde åbenlyst at formler er upraktiske.

Genbestillingspunkt tager netop højde for at kundernes opførsel er tilfældige af natur.

Mvh Jesper

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:11

Jesper Jørgensen:

Genbestillingspunkt tager netop højde for at kundernes opførsel er tilfældige af natur.

Mvh Jesper

Jesper, den ukendte faktor kan du ikke beregne og om du forventer at sælge 1 million plader eller 100 plader kan du heller ikke regne dig frem til, kun gætte.

Du skal som absolut minium have en praktisk viden i forvejen og så er det nemmere at forholde sig til et genbestillingspunkt.

Jeg bruger det selv i mit lagerstyring og jeg regulerer op eller ned efter behov, men der er ingen nemme løsninger andet end, at man automatiserer funktionen i lagerstyringen.

Jeg ville aldrig kunne gætte på, hvad måske kommende kunder måske ville købe og hvilke produkter de satser på, så hvordan ville jeg skulle sætte en formel op på ingenting??

Formler kan være gode, men ikke den bedste løsning..

og du skriver blandt andet....Genbestillingspunkt tager netop højde for at kundernes opførsel er tilfældige af natur

Her kan du ikke sætte fakta på, for hvad er tilfældigt i hvilken retning??

mvh   Geeked

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:05

Hej Keld

Når man ved følgende: Produkt A: Sælges 35 gange over 6 måneder.  så har man allerede praktisk information man kan bruge til sine beregninger. Hvor skulle man ellers vide ovenstående fra? Det er jo ikke den nye cd fra P. Diddy vi snakker om, som det rigtigt nok er svært at sætte tal på. Men forbruget af toiletpapir i kongeriget er nok rimeligt konstant. Jeg kender ikke så mange altarnativer ihvertfald.

Kundernes køb af toiletpapir er Poissonfordelt, det betyder at man kan regne på sandsynligheden for at man fx. sælger flere end 17 pakker toiletpapir indenfor de næste 14 dage, hvis man kender poissonfordelingen. Det er der ikke noget hokus pokus i.

Jeg tror der hvor vi går skævt af hinanden er at jeg tager udgangspunkt i det spørgsmål der blev stillet som er forholdsvis simpelt, hvor du kigger på dine egne erfaringer fra dine produkter, der ikke nødvendigvis har så simpelt salgsmønster som Sælges 35 gange over 6 måneder. Har man mere varieret salgsmønster skal man rigtigtnok justere løbende, da ikke alt kan forudsiges.

/Jesper

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)