Enig, så længe vi taler mindre lagerværdier. Taler vi lagerværdier på X-antal millioner, skal beregningerne være mere præcise - alternativt kan forretningen i relationer til bindingerne blive for store.
Jeg tror, at uanset beregninger og formler, kan de ikke erstatte praktisk viden..
Beregninger og formler er stadig gætterier, idet man ikke kan beregne et evt. salg eller et evt. forventet salg, for kunne man det, ville formler være praktiske.
Fakta er bedst og op og nedreguleringer løbende i max. og min. er nødvendigt..
Undrer sommetider over, at mine leverandører der er 100 gange større end jeg, ligger inde med mindre antal enheder sommetider, end jeg gør og at de også løber tør og ikke kan levere, hvis jeg bestiller mere end jeg plejer..men måske bruger de også formler i beregning som ikke kan tage højde for pludselige forskydninger i salget.
Enig i at Wilson's formel er en teoretisk størrelse, men nu blev der jo spurgt hvorledes man 'beregner' min/max beholdning. Formlen angiver de teoretiske omkostninger ved forskellig adfærd, og forståelse af disse må være forudsætningen for at kunne udvikle rutiner for disponering der også virker (er økonomisk optimale) i praksis.
Hvis du tager udgangspunk i opstart af en virksomhed..
Hvordan ville du kunne sætte en formel uden praktisk viden og uden at ramme forbi?
Man kan lave noget man forventer med vil altid kunne ramme lidt eller meget forbi..
Kunder er kunder og handler ikke altid som forventet, med mindre man har faste loyale kunder der køber 3 sække hundefoder hver måned og bliver ved med det..
Ellers vil alt være gætterier uden hold i den virkelige verden.
Hvis i vil besvare det "rigtigst", er i nødt til at definere successkriterier a'la
99% af alle ordrer på produkt a, skal kunne leveres direkte fra lager. Det er som sådan ikke mere rigtigt at ville levere 100% fra lager som at ville levere 99% fra lager.
Så kan du beregne det med modellen under Genbestillingspunkt (s) i følgende artikel: http://da.wikipedia.org/wiki/Lagerstyring . Din situation er en lille smule anderledes fordi du har faste tidspunkter du får leveret på. Lad os sige at din efterspørgsel er 1 per dag og dit sikkerhedslager fx. er 3 varer. Du skal så bestille netop så mange varer at du ved modtagelse har 14x1 + 3 varer = 17 varer. Det spiller derfor ind hvor lang tid i forvejen du skal lægge bestillingen. Jo senere du kan gøre det, jo bedre kan du forudse hvor mange varer du skal bestille.