Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor stor andel skal jeg "sælge" ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg en virksomhed som jeg i dag ejer 100% af. Jeg har igennem de sidste 5 år opbygget denne virksomhed sammen med en kompagnon som desværre gik bort før sommerferien og jeg har derfor køb hans andel for et betydeligt beløb.

Grundet vigende salg, uheldige satsninger og ejerskiftet er min virksomhed nu gået fra at have 7 til 2 personer. Det har kostet blod sved og tåre at rejse virksomheden igen og Friends Familiy and Fools til at holde hånden under mig. 

Virksomheden kører nu igen og vi har stadig nogle rigtig gode kunder som giver mig og min ene ansatte god løn.

Min tilbageværende medarbejder og jeg prøver at finde ud af hvordan han kan komme ind og blive partner i virksomheden og finde ud af hvilken model det skal være.

Vi har udviklet et nyt og meget skalerbart-produkt, som vi vil forsøge at komme til markedet med og min ansatte har været et stort aktiv for at udvikle det.

Der hvor vi tjener pengene i dag er på et "andet" produkt, et produkt som ikke er særligt skalerbart - men vi har aftaler som sikrer vores løn det næste års tid.

Hvis jeg vælger at tage ham ind som partner, hvor stor andel bør det så være? 

Hilsen

Jakob Øjvind Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg ikke rigtigt nogen kan sige så meget om - men min mening er, at det helt afgørende ikke er % fordeling, men ejeraftale. Nogen vil sige 50/50 er håbløst, men det er jeg ikke enig i. hvorfor skulle 51/49% være bedre (da vel i alle fald ikke for den med 49%) 

Det er klart, at 50/50 kan skabe en deadlock så intet kan klares, men det er der man i ejeraftale skal have alt klart - inkl. hvem skal man gå til, og overlade den endelige beslutning til, hvis parterne er basalt set helt uenige - og det mener jeg man skylder at aftale, også ved 51/49 eller 75/25 for den sags skyld

Den der har under 50% har reelt - uden ejeraftale et sted mellem meget lille til - ingen - indflydelse når det gælder, og det er det man skal have aftalt sig ud af - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Uanset hvad - så skal den pågældende jo så også købe sig ind - til den reele værdi af den andel der sælges - da det ellers vil give personlig skat svarende til løn, hvis han uden fuld betaling, modtager andele som "tak for arbejdet" - her vil det være klogt at have en revisor eller tilsvarende med - måske sågar bindende svar fra skat - om den værdi den eneste ansatte køber/modtager, en del af virksomheden til

Med god professionel ejeraftale - er 50/50 ikke så meget dummere end 75/25 i forhold til at skabe et godt og ligeværdigt samarbejde fremadrettet - og så er det mere et spørgsmål om værdien

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det taler også i mod 50/50, at så er der to, der har vetoret. Jeg er helt klart tilhænger af, at én bør have det sidste ord for at undgå, at selskabet i en ekstrem situation bliver handlingslammet. Omvendt er det klart, at man bør tilstræbe enstemmighed, men det gælder også 90/10, 75/25 og 51/49. Hvis I kan bruge det til noget: Stemmer og andele behøver ikke følges ad. Man kan have 49% af stemmerne og 50% af andelene, hvis man laver en ejeraftale derefter. Hvis I bruger rådgivere, vil jeg anbefale, at I bruger hver jeres. Hvor ligetil det end kan lyde, for en rådgiver kan i udgangspunktet ikke rådgive 2 forskellige personer i tilfælde af uenighed.

Held og lykke med det!

Fra Søborg
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jørgen, det giver mening. Jeg havde helt glemt at man i ejerbogen faktisk skal notere stemmerettighed og ejerskab i samme dokument.

Fra Søborg
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John, Ligesåvel som Jørgens svar nedenfor, så giver dit svar nogle gode betragtninger.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)