Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvungen kvitteringsudskrift/underskrift ved udbetaling ifm. retursalg på kasseapparat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAL der udskrives en fysisk kvittering, som kunden kan underskrive på, ifm. et retursalg, der resulterer i udbetaling af kontanter fra kassen?

I bestræbelserne på at minimere udskrifter på papir, i vores Sofier kasseløsning, er der lavet en feature hvor man får valget "Udskriv bon JA/NEJ" efter hvert salg.
Så kan butikken, og butikkens kunde, tage stilling til om der er brug for en kvittering i den givne situation.
Så langt så godt.

Men hvad så når noget returneres, og der udbetales kontanter ifm. dette?
Er der også her tale om et valg, eller SKAL der udskrives en kvittering som butikkens kunde kan kvittere på?
Langt de fleste butikker foretrækker at den udskrives, så man har et bilag til bogholderiet, og vi udskriver den da også automatisk nu, også selvom "Udskrift JA/NEJ" featuren er slået til.

Men er det et (lov)krav, at den udskrives, så butikken kan indhente underskrift fra kunden?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt der skal udbetales kontanter eller overføres til betalingskort, så JA.

Alle forretninger gør det. Engang skulle jeg have noget byttet i et byggemarked og skulle have kr. 1,00 retur. Der skulle jeg også skrive navn, adresse osv. Og underskrift.

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt "alle" gør det. Jeg har også oplevet det, de gange jeg har returneret noget.
Og det giver helt klart mening i f.eks. byggemarkeder, eller andre steder hvor der er mange medarbejdere og skiftende kassepersonale.

Spørgsmålet er om det er et decideret krav?

Vi har en del små butikker blandt vores kunder, hvor ejeren også er ham/hende der står i butikken, og er den der står for regnskabet osv. osv.
De synes faktisk det er lidt overflødigt, og vil helst undgå det.

Nu er det ikke et problem der giver tumult og optøjer, man kan trods alt bare kyle kvitteringen ud, men de undrer sig alligevel over at vi tvinger en udskrift igennem.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke forestille mig at det er et krav at den skal underskrives af personen der giver varen retur. 

Der er mig bekendt ikke nogle juridiske bestemmelser om dette hverken i købeloven, eller i bogføringsolven.

Det er mere en kontrolforanstaltning for at forebygge besvigelser (misbrug af aktiver) og undgå det bliver brugt af medarbejdere til at udbetale penge til sig selv.

Som man siger så er "Tillid godt, men kontrol er bedre" :) 

Venlig hilsen

Mathias

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)