Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud + Julegave til frivillig i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand har en lille nystartet virksomhed ved siden af hans almindelige job. 
Jeg hjælper ham med bogføringen, lidt af det administrative og sparring. 

Virksomheden har indtil nu brugt indtægterne på at købe værktøj og materiale, men der er nu ved at komme et lille overskud på et par tusinde. 
Hertil kommer 2 spørgsmål: 

1) Kan overskuddet bruges på en 'smart' måde, så min mand undgår at skulle betale hhv moms og skat af det lille overskud i firmaet? Og evt hvordan?

2) Min mand vil gerne give mig en form for 'tak' for at hjælpe ham i firmaet - fx i form af en julegave. 
Må han det? 
Jeg har læst mig lidt til, at der som sådan ikke er en grænse for, hvor meget man må give en frivillig, men at det skal anses som rimeligt og at man i praksis bør tænke på gaven, som var den til en ansat. Dvs fx holde sig under 700 kr, så der ikke skal betales skat. 
Hvordan er reglerne mht skat af gave for en frivillig. Og har det betydning, om den frivillige fx er ægtefælle, i familie, fleksjobber? Her tænker jeg primært på skat og eventuelle modregninger. 

H.M.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

1 det tror jeg bare giver problem og 2 nej han må ikke give sig selv eller dig som hans hustru - når du ikke er fuldt normalt lønnet - julegave og ja- det har stor betydning at det er ejer eller dennes hustru, som ikke må bruge regler for personalegoder - julegave, julefrokost og tilsvarende. De er forbeholdt faktiske ansatte

Til en faktisk ansat ville der i øvrigt heller ikke være fradrag for momsen i gaven. Husk at alm varekøb ikke heller er en udgift - men tages op til værdien og flyttes fra indkøb til varelager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:20

Yes Endnu engang: tak for svar! Big Smile

Kort og godt afklaring, så skal vi ikke tænke/overveje den slags mere. 

Forstår jeg det så korrekt, at i forhold til moms og B-skat er der som sådan ikke nogen forskel på, om han lader pengene stå i firmaet kontra hæver dem til privat brug = "løn" ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:07

H.M.:

Yes Endnu engang: tak for svar! Big Smile

Kort og godt afklaring, så skal vi ikke tænke/overveje den slags mere. 

Forstår jeg det så korrekt, at i forhold til moms og B-skat er der som sådan ikke nogen forskel på, om han lader pengene stå i firmaet kontra hæver dem til privat brug = "løn" ? 

det er korrekt i alm personlig virksomhed ja (man kan bruge speciel skatteordning - kompliceret og giver ikke mening uden man har problem med topskat og SU  ) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)