Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsrejse til Holland - bogføring af udgifter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Min chef har været på inspirationstur i Holland og har i den forbindelse overbragt mig en stak kvitteringer samt der er foretaget et par hævninger på firmaets dankort
Det skal jo bogføres - korrekt. 

Udgifterne omhandler udelukkende brændstofudgifter, hotelovernatninger samt forplejning undervejs. Der er ikke foretaget varekøb. 

Jeg ved godt, hvor de enkelte poster skal bogføres, men hvad gør jeg med momsen? Og hvordan omregner jeg helt præcist, når kvitteringerne har et beløb i EURO men valutaen i banken er hævet med DKK. Foretager jeg en 'rimelig' omregning til bogføring? Og hvad med de kvitteringer, der er betalt kontant/privat, men som omhandler turen og skal trækkes fra i firmaet?

Håber nogen kan hjælpe mig videre. :-)

H.M. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms betalt under rejse i EU kan du søge refunderet under moms i SKAT.dk hvis over 50 Euro som jeg husker beløbet - Ellers tager du det bare med som udgift og ikke som moms. Er det over 50 Euro og du ikke søger det refunderet, så kan du ikke få fradrag for det som ugift.

Brændstofsudgifter? Hvis det er til egen bil må du ikke betale brændstof som sådan, men din chef (som vel i anden tråd er din mand) må få fradrag - efter nøje ført kørebog - efter statens takst - et fradrag der trækkes fra hans resultat til skat -se under selvstændig i personlig virksomhed https://johnhannover.blogspot.com/2019/03/krsel-i-egen-bil-fradrag.html 

Du bogfører det som er kørt via bank - lettest ved at skrive på bilaget hvad det blev til rent faktisk i banken i DKK - da den jo skal stemme hele tiden. Har han hævet Euro i banken kontant, og ikke brugt dem alle - så har han gjort det lidt besværligt for dig, men så må du bogføre efter beløbet der blev hævet i DKK, og så omregne kvitteringer til DKK - og indsætte resten af Euro i banken i DKK - så bank stemmer - Perfekt ville man kunne skulle lave valutaregulering, men det klarer du næppe - så bare bank stemmer før og efter og du har fået det til at stemme med bogføring i DKK må det række vil jeg mene.

Det som er betalt privat - i det omfang det er ren firmatur - bogføres som den udgift det hører til - imod mellemregning under egenkapitalen - og den udlignes så ved at overføre beløbet til min mands bank - igen så firmabank hele tiden stemmer - se lidt om god bøgføring http://johnhannover.blogspot.dk/2016/02/bogfring.html

Det er vigtigt, at din man kan vise et ordentligt formål med sådan en "inspirationstur" - gerne f-eks messe indgangsbillet - emails der viser aftale med nogen han har besøgt - eller andet, som kan vise det ikke var fornøjelse. Kravet til dokumentation - både i kørebog og f.eks formål med rejser er større for en ejer, der jo kontrollerer sig selv, end for en ansat som er sendt ud og betalt af firma og dermed kontrolleret af firmaet  da ejer jo ellers uden problem kunne trække fornøjelsestur til Amsterdam fra. Dette sagt, for at skat ikke siden skal stille spørgsmål og evt forkaste det som rent firmabasseret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Wauw, det var hurtig respons! :-)

Starter lige med at slå fast, at dette opslag IKKE handler om min mands firma, men om min arbejdsplads, butik, hvor jeg klarer det daglige regnskab. Jeg er - som du nok allerede har gættet ;-) - ikke udlært inden for faget, men eftersom revisoren er godt tilfreds med mit arbejde, kan jeg da ikke gøre det helt skidt. ;-)

Så det er altså hhv min chef og min arbejdsplads spørgsmålet drejer sig om. 

Vi har firmabil til butikken, men da denne ikke kan undværes er turen sket i privat bil. 
Skal jeg forstå det sådan, at jeg IKKE må lade firmaet betale brændstofudgifterne, men skal skrive dem i kørebogen? 
I så fald vil jeg bare lade kvitteringen gå igennem, men bogføre beløbet som 'privat hævet'. Tænker jeg er nemmest, så banken stemmer. 

Over/under 50 EURO - skal jeg forstå det sådan, at fordi det er et EU-land behøver jeg som sådan ikke gøre andet end blot undlade at tilføje købsmoms til beløbet, hvis der er købt for over 50 EURO eller at jeg ikke vil søge refusion? 

De fleste kvitteringer er foretaget som udlæg - så jeg forstår det sådan, at det der reelt hører til firmaturen kan trækkes fra og resten skal jeg bare krølle sammen og glemme? 

Jeg tror nu nok jeg ville kunne klare en valutaregulering, hvis jeg satte mig ind i det, men tidsforbrug kontra beløbsstørrelse gør, at det simpelthen ikke er besværet værd. Og som du skriver, så kan jeg jo se i banken, hvad der reelt er omregnet til. 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

H.M.:
Vi har firmabil til butikken, men da denne ikke kan undværes er turen sket i privat bil. 

Skal jeg forstå det sådan, at jeg IKKE må lade firmaet betale brændstofudgifterne, men skal skrive dem i kørebogen? 

ja det er korrekt hvis det er privatbil der er brugt. SÅ er det forskelligt om det er et selskab (IVS; ApS; A/S) hvor kørsel udbetales via løn og med skatteindberetning - eller personlig virksomhed - hvor det er fradrag i indkomsten. OK til privat hævet og så statens takst for kørsel hvis der er ført god kørebog.

H.M.:
Over/under 50 EURO - skal jeg forstå det sådan, at fordi det er et EU-land behøver jeg som sådan ikke gøre andet end blot undlade at tilføje købsmoms til beløbet, hvis der er købt for over 50 EURO eller at jeg ikke vil søge refusion?
Under 50 Euro kan du bare undlade moms og bogføre det hele som udgift - over 50 euro skal du søge refusion ellers er der ikke fradrag for momsen som del af udgiften (bliver så i princip privat hævet)

Allt der er relevant for firmatur og en firmatur der gerne skal kunne vises som taget af hensyn til firmaet og ikke andet - (igen e-mails med aftaler, entre til messe eller andet) trækkes fra som udgift - mod mellemregning og så betales penge tilbage til ejeren.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - både til det her indlæg og til mit andet! :D 
Det var rart at få lidt afklaring, når nu det ikke er alt jeg ved. Tusind tak! Skype-Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)