Hej folkens, Hvis jeg har stiftet et ApS med en egenkapital på 40.000 og senere indskudt 30.000,- har jeg en samlet egenkapital på 70.000,- Hvis jeg i udløbet af årsregnskabet har solgt for 50.000 (dsv. 20.000 mindre end min egenkapital da jeg startede) skal jeg så betale skat at det? altså overskuddet af min egenkapital på 40.000, jeg lavede et privat indløb på de 30.000,- Eller skal jeg kun betale skat, hvis jeg har omsat/tjent mere end de samlede 70.000? |
Du er meget langt for at forstå helt det med ApS og skat desværre, men jeg prøver
Du har 40.000 i egenkapital- og ikke 70.000. De 30.000 står som penge i bank mod status gæld til dig - og udgør derfor et rent 0
Din skat betaler du af selskabets overskud = indtægter minus fradragsberettigede udgifter (dem der kommer alene for at få indtægten som udgangspunkt - ellers læs Fradrag som link Det har INTET med de 40.000 kr kapital eller 30.000 kr indlån at gøre.
Lige nu har du jo værdien i varelager, og det kan du jo ikke betale lån tilbage med, så første huk er, som du skriver, at få solgt det. Får du solgt det for 70.000 så går ting lige op (bortset fra evt udgifter du har haft i selskabet ud over det, bank, forsikring mm) Får du mindre, så vil du alt andet lig få underskud og ingen skat
Du kan tage dit indlån på 30.000 kr tilbage hvis der er penge i kassen til det inden du lukker - eller nu- uden skat.
Du betaler selskabsskat af dit overskud - og har du underskud når du lukker, så er de penge blot tabt og så kan du lukke dit ApS ved erklæring eller frivillig likvidation.
De penge der så er tilbage i egenkapital -efter evt omk til lukke-hjælp - får du udbetalt.
Er det mindre end de oprindelige 40.000 kr du stiftede med, så har du fradrag i aktieindkomst for tabet, og er det mere, så betaler du aktieindkomsskat af gevinsten. De 40 t får du således igen uden skat - hvis de er der.
du bør gå til en der kan hjælpe dig med den afsluting, ellers tror jeg du får rod
god vind med det
vh John Hannover