Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betale SKAT i ApS ved underskud?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Hvis jeg har stiftet et ApS med en egenkapital på 40.000 og senere indskudt 30.000,- har jeg en samlet egenkapital på 70.000,-

Hvis jeg i udløbet af årsregnskabet har solgt for 50.000 (dsv. 20.000 mindre end min egenkapital da jeg startede) skal jeg så betale skat at det? altså overskuddet af min egenkapital på 40.000, jeg lavede et privat indløb på de 30.000,- 

Eller skal jeg kun betale skat, hvis jeg har omsat/tjent mere end de samlede 70.000? 

Jeg tror desværre, at jeg er nødt til at lukke min virksomhed, så lige nu går jeg og overvejer, hvordan jeg skal sælge mit vareparti, for at indhente de samlede 70.000,- jeg angiveligt havde skudt i virksomheden (40.000 i egenkapital og 30.000 i indlån) - hvis jeg rammer de 70.000,- kan jeg så lukke mit selskab og trække alle pengene ud igen, skattefrit? Udover de omkostninger der naturligvis er i forbindelse med, at lukke selskabet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32

Du er meget langt for at forstå helt det med ApS og skat desværre, men jeg prøver

Du har 40.000 i egenkapital-  og ikke 70.000. De 30.000 står som penge i bank mod status gæld til dig - og udgør derfor et rent 0

Din skat betaler du af selskabets overskud = indtægter minus fradragsberettigede udgifter (dem der kommer alene for at få indtægten som udgangspunkt - ellers læs Fradrag som link  Det har INTET med de 40.000 kr kapital eller 30.000 kr indlån at gøre.

Lige nu har du jo værdien i varelager, og det kan du jo ikke betale lån tilbage med, så første huk er, som du skriver, at få solgt det. Får du solgt det for 70.000 så går ting lige op (bortset fra evt udgifter du har haft i selskabet ud over det, bank, forsikring mm) Får du mindre, så vil du alt andet lig få underskud og ingen skat

Du kan tage dit indlån på 30.000 kr tilbage hvis der er penge i kassen til det inden du lukker - eller nu- uden skat.

Du betaler selskabsskat af dit overskud - og har du underskud når du lukker, så er de penge blot tabt   og så kan du lukke dit ApS ved erklæring eller frivillig likvidation.

De penge der så er tilbage i egenkapital -efter evt omk til  lukke-hjælp - får du udbetalt.

Er det mindre end de oprindelige 40.000 kr du stiftede med, så har du fradrag i aktieindkomst for tabet, og er det mere, så betaler du aktieindkomsskat af gevinsten. De 40 t får du således igen uden skat - hvis de er der.

du bør gå til en der kan hjælpe dig med den afsluting, ellers tror jeg du får rod

god vind med det 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 12:45

Hej John, tak for dit svar. 

Så det vil sige: 
40.000 er egenkapitalen
30.000 er bare lån/gæld. 

Jeg har brugt 55.000,- på at etablere mit varelager. 

Vil det så sige, at hvis jeg nu har solgt for 20.000 inkl. moms, så er det i princippet "overskuddet" i virksomheden, eller det først overskud, når jeg overgår de 55.000 jeg har brugt på at købe varede hjem eller er det overskud når jeg kommer over min egenkapital?

Fordi sådan som det står til lige nu, ønsker jeg naturligvis at få forhåbenligt alle 30.000 igen og det meste at egenkapitalen 

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ErikVad:

Hej John, tak for dit svar. 

Så det vil sige: 
40.000 er egenkapitalen
30.000 er bare lån/gæld. 

Jeg har brugt 55.000,- på at etablere mit varelager. 

Vil det så sige, at hvis jeg nu har solgt for 20.000 inkl. moms, så er det i princippet "overskuddet" i virksomheden, eller det først overskud, når jeg overgår de 55.000 jeg har brugt på at købe varede hjem eller er det overskud når jeg kommer over min egenkapital?

Fordi sådan som det står til lige nu, ønsker jeg naturligvis at få forhåbenligt alle 30.000 igen og det meste at egenkapitalen 

Mvh

dit overskud måles ikke via egenkapitial som sådan- Du bruger vel et regnskabsprogram De 55 t kr du har købt varer for er IKKE en udgift, det er varelager værdi i status så det er bare flyttet fra penge i bank til værdi i varelager (hvis du har gjort det korrekt) -

Et overskud lægges til egenkapitalen og underskud trækkes fra den - men måles ikke på hvordan egenkapital som sådan ændrer sig, det kommer fra dit driftsdel af regnskabet - alt det andet er automatik.

Du må slet ikke blande moms ind - for det er ikke del af overskud eller underskud, så du må kun tale hvad du har af indtægter uden moms minus udgifter uden moms

Moms lever sit eget liv - salgsmoms minus købsmoms.

Dit lån til selskabet på 30.000 kr kan du tage tilbage så snart der er kroner i banken til det - og naturligvis bogføre bort igen så - kredit 30 t bank debet gæld til ejer - begge dele i status. Det behøver ikke afvente lukning, hvis bare du har penge til driften og lukningen

Du bør som nævnt gå til en online bogholder og bruge et par tusinde for at få hjælp - og måske også 3-4.000 til lukningen men først, så sælg dine varer så godt du overhovedet kan - og så kan regnskab og lukning kombineres af en der forstår regnskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)