Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ukendt gebyr fra bank

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

For 5 år siden startede jeg en lille IT virksomhed, og fandt også en lille bank som ville støtte op omkring projektet. Jeg lånte nogle penge, ikke alverden, men nok til at jeg kunne overleve beskedent i et lille halvt år. Banken nåede da også at få gaflet mig, som privatkunde. Både med hus og alt. De første par måneder gik det lidt stille for sig, da der skulle sælges nogle besøg.

Bankmanden fra den lille bank var, lad mig sige ret pågående og ringede til mig hver uge og da der var gået 4 mdr. med en beskeden indtjening, sagde han ordret, at "jeg skulle ud og samle kål, hvis der ikke skete noget mere" Efter 5 måneder ville banken ikke være med mere og jeg fandt et godt job og betalte privat banklånet ud.
Efter jeg var startet på job, begyndte kunderne faktisk at ringe - endda meget.

Tiden er fløjet afsted og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har gjort noget for at komme væk fra banken. Men firmaet er bibeholdt, sammen med en firmakonto på 0.

Nu er jeg heller ikke ligefrem på talefod med banken (eller skal jeg sige bankmanden).
Men ud af den blå luft er de begyndt at tage gebyr for kontoen, udover netbankgebyr, på kr. 1000 i kvartalet.
Da kontoen er i nul, bliver de bare snuppet fra min privatkonto - wtf.

Hverken "virksomheden" eller jeg har modtaget noget information omkring dette gebyr, som hvad det er, hvad det dækker osv.
Så jeg ringer til banken, taler med en bankdame, som gerne vil stille mig om. Jeg siger nej og beder hende svare på mit spm, sådan lige fra hoften. Det kan ikke lade sige gøre. De lovede så at vende tilbage, men har selvfølgelig ikke gjort det.

Hvordan står jeg stillet juridisk? Kan jeg melde dem til politiet?
Kan man bare finde på et gebyr ud af den blå luft og snuppe dem fra privatkontoen, hvis der ikke er dækning på firmakontoen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

devops:
Hvordan står jeg stillet juridisk? Kan jeg melde dem til politiet?
Kan man bare finde på et gebyr ud af den blå luft og snuppe dem fra privatkontoen, hvis der ikke er dækning på firmakontoen?

nej politiet tager ikke erhvervsstridigheder
Nej man skal annoncere gebyrer - det må du jo se om de mener de har gjort på den ene eller anden måde du kan have overset (ebog? Netbank?) og nej de må ikke tage fra en privatkonto med mindre der er aftale om det. Dog må de gerne - hvis du har personlig virksomhed kræve pengene ind, og betaler du ikke via firmaet, så vil du hænge på regningen privat. Er det et selskab, kan det kun ske hvis du har tegnet selvskyldnerkaution som næsten er standard ved nye selskabsaftaler

Du må nok tage fat i dem igen - evt bede om kontakt til bankens klageansvarlige - en sådan SKAL de have og SKAL de give dig kontakten til, og så klage via denne - og siden er der så ankenævnet - som gør at den klageansvarlige generelt følger regler helt i sit svar - men politi er ikke mulige her. Lad dig dog stille om og lad være med at stille kravet til den dame du tilfældigt er kommet igennem til, hvis det er det de beder om. 

devops:
Nu er jeg heller ikke ligefrem på talefod med banken (eller skal jeg sige bankmanden).
er meget sjældent - sammen med ikke at ville stilles om til en der kan svare - mere en krigserklæring end et ønske om at finde løsning

Selv beløbet 1000 kr i kvartalet er ikke helt usædvanligt men lidt i høje ende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 04:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, så er du og firmaet jo samme juridiske enhed, og du hæfter så privat for firmaets udgifter.

Alle banker har i dag enorme udgifter til hvidvaskkontrol. Det er opgaver de er blevet pålagt ved lovgivning mv.
De udgifter dækker de ind via renter og gebyrer. Stort set alle banker har således indført betydelige gebyrer for virksomhedskunder.

Det gebyr de hæver skal de naturligvis have kommunikeret om på relevant vis.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)